Dovoz ojetin na Slovensko loni klesl o více než pětinu

15.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Bratislava 15. ledna (ČTK) - Dovoz ojetých aut na Slovensko loni v porovnání s rokem 2008 výrazně klesl a zaostal i za prodejem nových vozidel. Důvodem bylo spuštění státní podpory při koupi nových osobních aut při likvidaci staršího vozu. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (ZAP) se loni počet registrací individuálně dovezených ojetých osobních a malých nákladních aut snížil o více než pětinu na 78.834 vozů. Nejčastěji dováženými značkami byly Volkswagen, Škoda a Ford.

Trh zabrzdil hlavně dovoz osobních aut, který klesl o 23 procent. "V loňském roce bylo navzdory krizi zaregistrováno o 12,82 procenta méně individuálně dovezených ojetých vozů než nových. Hlavně díky státní podpoře, kdy si mnozí zájemci o vozidlo mohli namísto ojetého dovolit koupit nové auto. Ještě předloni byl tento poměr obrácený a individuální dovoz ojetých vozů převažoval nad novými o 3,81 procenta," uvedlo v komentáři ZAP.

Loni se snížil i odbyt nových aut, a to o 6,68 procenta. V kategorii osobních vozů, na jejichž koupi se vztahovalo šrotovné, prodej naopak stoupl o necelých sedm procent, odbyt nových malých nákladních aut se však propadl o více než dvě pětiny.

Slovenská vláda spustila šrotovné loni na jaře, když na začátku roku se prodej nových aut kvůli hospodářské krizi výrazně propadl. Na příspěvky stát vyčlenil ve dvou vlnách celkem 55,3 milionu eur (1,4 miliardy Kč). Na podzim se však efekt šrotovného vypařil a prodej aut začal opět klesat. Státní dotaci použili spotřebitelé na nákup zhruba 40.000 aut, necelých 5000 poukazů však propadlo.

Nejčastěji dováženou značkou byl loni německý Volkswagen s podílem na celkovém dovozu 13,46 procenta. Za ním následovala česká Škoda, která dlouhodobě vede žebříček prodejnosti nových aut. Třetím nejpopulárnějším dováženým autem byl Ford. Poměrně oblíbené v rámci dovozů zůstaly i luxusnější značky BMW, Audi a Mercedes.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK