Prodej automobilů v USA se v lednu zvýšil o šest procent

03.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Washington 3. února (ČTK) - Celkový prodej osobních a lehkých užitkových automobilů na americkém trhu v lednu meziročně vzrostl o šest procent a v celoročním přepočtu dosáhl 10,78 milionu vozů. Závěr prvního měsíce roku byl poznamenán těžkými problémy japonské Toyoty, přes kterou se tak v prodeji dostali domácí výrobci Ford a General Motors.

Automobilový trh v lednu povzbudily zejména obnovené nákupy půjčoven. Ty před rokem prakticky odešly z trhu, protože se jim kvůli finanční krizi výrazně ztížil přístup k úvěrům a firmy kvůli obavám z propadu ekonomiky přestaly investovat.

V posledním lednovém týdnu Toyota kvůli vadnému plynovému pedálu zastavila prodej osmi z 19 svých modelů na americkém trhu, což představovalo asi 60 procent jejího odbytu. Celkově tak odbyt vozů Toyoty klesl meziročně o 16 procent a poprvé za více než desetiletí klesl pod hranici 100.000 vozů. Podíl firmy na trhu klesl ze 17 procent před rokem na 14,2 procenta, nejníže od ledna 2006. Podíl Fordu se naopak zvýšil nad 16 procent a GM byla na 21 procentech proti pouhým 15 procentům před rokem.

Podle firemních odhadů ztratila Toyota jen za leden odbyt 20.000 vozů, což představuje asi půl miliardy dolarů ušlých tržeb. Celkové náklady svolávací akce pak mohou podle analytiků již nyní překračovat miliardu dolarů a v dalších týdnech se budou prohlubovat. Americké úřady celý případ prošetřují a vládní činitelé nevylučují neobvyklé sankce v podobě vysoké pokuty. Ministr dopravy Ray LaHood označil reakci firmy na zákaznické stížnosti na bezpečnost vozů za pomalé a pohrozil, že "vláda ještě s Toyotou neskončila".

Největšími vítězi se v lednu staly domácí Ford a jihokorejská Hyundai, jejichž prodej vzrostl shodně o 24 procent. Podle analytiků je to právě Ford, jediná americká automobilka, která neprošla loni bankrotem a neskončila v rukou státu, kdo z problémů Toyoty může na americkém trhu vytěžit nejvíce. Značka Ford prodala v lednu více vozů než značka Toyota i další značky japonské skupiny Scion a Lexus.

Odbyt vozů největší americké automobilky GM vzrostl o 14 procent. GM na překonání prodeje všech vozů skupiny Toyota stačila její nejprodávanější značka Chevrolet.

Z dalších japonských automobilek se odbyt vozů Honda snížil o pět procent, Nissanu naopak stoupl o 16 procent. Hůře si vedla i třetí americká automobilka Chrysler, jejíž prodej se snížil o osm procent.

Prodej aut v USA loni v důsledku finanční krize a hospodářské recese klesl o zhruba 21 procent na 10,4 milionu, nejnižší úroveň za posledních 27 let. Analytici očekávají v letošním roce oživení nad 11 milionu vozů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK