iHNed.cz: Podle soudu nemá část tunelu Blanka stavební povolení

08.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. března (ČTK) - Nejvyšší správní soud podle serveru iHNed.cz definitivně potvrdil, že jedna z klíčových součástí stavby pražského tunelu Blanka, který má ulevit dopravě v metropoli, nemá stavební povolení. Server píše, že tunel musí získat nové stavební povolení a město musí provést nové stavební řízení. Stavba tunelu se tak může výrazně zkomplikovat a může se oddálit jeho uvedení do provozu, píše iHNed.cz.

Server informuje, že Nejvyšší správní soud zamítl 24. února kasační stížnost ministerstva pro místní rozvoj proti verdiktu Městského soudu v Praze, který zrušil stavební povolení na část stavby tunelu Blanka ze Špejcharu do pražských Holešoviček (Pelc-Tyrolka). Odůvodnění soud koncem minulého týdne vyvěsil na svých webových stránkách.

Podle iHNed.cz to znamená, že město musí provést nové stavební řízení a mělo by přizvat jako účastníky i občanské sdružení Za naši budoucnost, které proti stavbě dlouhodobě protestuje. Vadí mu, že úřady při povolování stavby neudělaly analýzu toho, jaký bude mít stavba vliv na životní prostředí a především zdraví obyvatel v Holešovičkách. Soudy daly sdružení za pravdu, připomíná server.

"Ministerstvo pro místní rozvoj by se mělo začít zabývat naším odvoláním proti stavebnímu povolení a uložit magistrátu, aby konečně udělal analýzu dopravní zátěže a vůbec nežádoucího stavu, který tato stavba způsobí," řekl advokát sdružení Zdeněk Kuneš. Podle iHNed.cz není jisté, jak dlouho bude vydání nového povolení trvat. Sdružení však varuje, že se proti němu s největší pravděpodobností opět odvolá, pokud nebude mít od města záruku, že nedojde ke zhoršení životního prostředí v Holešovičkách.

Server píše, že na uvedený úsek již byla vydána tři stavební povolení. Zrušené se sice týkalo "pouze“ technologických a inženýrských sítí v tunelu, ale bez něj nelze tunel uvést do provozu. Metrostav, který tunel staví, sice může prorazit hlavní tunel a napojit jej na okolní komunikace, ale už ne postavit například elektrické vedení a posléze uvést celý komplex do provozu, uvádí iHNed.cz.

Podle něj se sdružení chtělo odvolat proti všem povolením, ale proti prvním dvěma, která vydalo ministerstvo dopravy, to nestihlo. "Ministerstvo dopravy rozhodnutí neumístilo na internet, ale jen na úřední desku a my musíme chodit do práce a nestíháme sledovat kdejakou vývěsku," vysvětlila předsedkyně sdružení Vlastislava Šenarová.

Úřady zatím podle iHNed.cz rozhodnutí Nejvyššího správního soudu nechtějí komentovat, přestože je už zveřejněno na webových stránkách soudu. "Zatím nám oficiálně nedorazilo. Až dorazí, budeme schopni se vyjádřit," řekl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jan Štoll. Toto ministerstvo je účastníkem řízení, protože stavební povolení jako nadřízená instance městu potvrdilo.

Také Jiří Toman, ředitel Odboru městského investora pražského magistrátu, který je investorem stavby, reagoval, že "dokud se s tím neseznámím, neřeknu k tomu vůbec nic". Ani stavební firma Metrostav podle jejího mluvčího Františka Poláka o ničem neví. "My nejsme účastníkem stavebního řízení. Informace dostáváme od investora a ten nám zatím nic takového neoznámil," řekl.

Tunel Blanka je součástí severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu Prahy. Investorem městského okruhu je magistrát. Většina silnice povede v tunelech, náklady na stavební práce by měly dosáhnout 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Tunelový komplex Blanka má být hotov v roce 2011. Tunel má doplnit už provozovanou, 17 kilometrů dlouhou část okruhu se Zlíchovským tunelem, tunelem Mrázovka a Strahovským tunelem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK