V EU se rozbíhá boj o emise u dodávek, mohly by citelně zdražit

15.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 15. března (zpravodaj ČTK) - V Evropské unii se rozbíhá boj o snížení emisí CO2 u lehkých užitkových automobilů, tedy třeba dodávek používaných hojně podnikateli. Jde o nastavení limitů i výše sankcí za případné překročení norem. To vše by mohlo zvýšit cenu těchto aut až o tisíce eur. Panují i obavy, že kvůli tomu by se pak ze zemí střední a východní Evropy mohlo stát "vrakoviště" Evropy.

S návrhem na snížení emisí CO2 u dodávek přišla loni v říjnu Evropská komise. Její vize počítá s poklesem emisí do roku 2016 o 14 procent na průměrnou hodnotu 175 gramů na kilometr. Snižování by ale mělo začít postupně už od roku 2014.

V roce 2020 by pak podle Bruselu měly průměrné emise nových dodávek klesnout až na 135 gramů. Regulována bude celá "flotila" výrobce, tedy průměr vozů, které vyrábí. I dál tak budou moci být produkovány vozy i s vyššími emise. Bude to však muset být v této kategorii vozů vážících méně než 2610 kilogramů (s nosností do 3,5 tuny nákladu) vykompenzováno i "ekologičtějšími" auty.

Bývalý eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas loni při přestavování plánu Bruselu připustil, že opatření by mohla prodražit výrobu automobilu i o několik tisíc eur. Značná část z toho by se nicméně podle něj lidem a firmám vrátila v tom, že nové vozy by měly nižší spotřebu a vůbec levnější provoz.

"Pro nás je podstatná spíše kupní cena, protože když si někdo nebude moci toto auto dovolit, když si nebude moct dovolit obnovit svůj vozový park, pak je zbytečné uvažovat o tom, jaké benefity takovýto moderní motor přinese z hlediska provozních nákladů," podotkl slovenský náměstek ministra životního prostředí Jaroslav Jaduš, který o snižování emisí dnes jednal s kolegy z dalších zemí bloku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK