Škoda Auto nabídla růst mezd až o 2,3 procenta, odbory odmítly

25.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Mladá Boleslav 25. března (ČTK) - Vedení mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se stále nedohodlo s odbory na růstu mezd. Firma minulý týden zvýšila svoji prvotní nabídku, tarif by podle jejích představ měl od dubna vzrůst o 1,8 procenta, od října pak o dalších půl procenta. Podniková rada však i tuto nabídku odmítla, odbory se bojí rostoucí inflace. Informuje o tom dnešní vydání Škodováckého odboráře.

Firma také zvýšila první jednorázovou platbu z tisíce korun na dva tisíce. Novinkou je i návrh smlouvy pouze do konce března příštího roku, což byla jedna z podmínek odborů. Představy o nárůstu tarifní složky mezd se však stále liší, důvodem je zejména hrozba rostoucí inflace.

Firma očekává inflaci ve výši 1,4 procenta, odborářský odhad je o půl procenta vyšší. Odbory proto podle týdeníku budou ke kolektivní smlouvě požadovat takzvanou inflační doložku, k tomu však prý firemní vyjednávací tým neměl mandát.

Podle odborářského předsedy Jaroslava Povšíka chtějí odbory zajistit inflaci, protože její odhady jsou rozdílné a pohybují se od nuly až k pěti procentům. Nedá se proto odhadnout, jak bude situace vypadat na konci roku či dokonce v roce 2011. "Čekáme, co se bude dít do konce března," poznamenal Povšík. Už nyní vyjednané podmínky sice představují mírný reálný růst tarifu, problém by však prý nastal, kdyby se inflace zvýšila výrazně.

Ke kolektivnímu vyjednávání se v týdeníku vyjádřilo i nejužší vedení Škody. Podle personálního šéfa Klause Dierkese nemůže loňský výsledek hospodaření, kdy se zisk propadl o 68 procent, firmě dlouhodobě dostačovat. Firma navíc chystá řadu investic, včetně zavádění nového auta, které se bude pohybovat v segmentu mezi fabií a octavií, na trh. To podle něj bude stát několik set milionů eur. "To nás nutí dát takovou nabídku, jakou znáte," dodal Dierkes.

Současná průměrná mzda dělníků v podniku je 26.500 Kč. Škoda Auto má asi 24.000 pracovníků, patří k největším zaměstnavatelům v Česku.

Jedno z nejbouřlivějších vyjednávání zažila největší česká automobilka před třemi roky. Odboráři tenkrát k prosazení svých požadavků použili několikahodinovou stávku.

mtj vit

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK