Menší prodejci elektřiny získávají klienty na úkor velkých firem

26.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 26. března (ČTK) - Alternativní prodejci elektřiny v loňském roce získali desítky tisíc nových zákazníků na úkor energetických gigantů jako ČEZ, E.ON a PRE. Mezi jejich klienty patří například Pražský hrad, Národní divadlo nebo automobilka Hyundai. S rozšiřováním svých aktivit počítají i v letošním roce, někteří získávají až 600 nových zákazníků denně. Vyplývá to z ankety ČTK mezi dodavateli.

Například firma Lumius, která patří mezi přední alternativní prodejce proudu, loni meziročně zvýšila tržby o více než dvě miliardy na 5,8 miliardy korun. Konečným zákazníkům dodala 1,9 terawatthodiny elektřiny a obchoduje také s plynem. "Letos plánujeme dodat 2,5 TWh elektřiny a 3,6 TWh plynu," přiblížil plány společnosti vedoucí obchodu s elektřinou a plynem Miloň Vojnar. Přiznal však, že firmu poznamenala ekonomická krize a s ní spojený pokles spotřeby energie. Mezi nejvýznamnější klienty společnosti patří skupina Saint-Gobain, Hyundai, Správa Pražského hradu či Národní divadlo.

Další významný hráč Centropol Energy získává v posledních měsících podle obchodního ředitele Lukáše Pokrupy kolem 600 zákazníků denně, z nichž 99,9 procenta jsou bývalí zákazníci energetických gigantů jako ČEZ, E.ON nebo PRE. Firma očekává, že na konci roku bude mít smlouvu se zhruba 120.000 klienty, což je více než dvojnásobek současného počtu.

Výrazný nárůst zákazníků zaznamenává Centropol Energy především u domácností a malých podniků. V roce 2009 zvýšila firma své meziroční tržby za prodej elektřiny více než pětinásobně na 1,1 miliardy korun, letos je chce zdvojnásobit. "Mezi naše nové zákazníky se loni zařadily například řetězce Okay a Prior, mobilní operátor U:fon či města Karlovy Vary a Františkovy Lázně," uvedl Pokrupa.

Od společnosti E.ON odcházejí ročně k alternativním dodavatelům desítky tisíc zákazníků, potvrdil dnes ČTK mluvčí firmy Vladimír Vácha. Desítky tisíc klientů ztrácí také ČEZ, uvedl mluvčí Ladislav Kříž. "Zaznamenáváme ale také návraty některých zákazníků, kteří od nás odešli," podotkl. "U alternativních dodavatelů někdy zjistí, až když podepíší, že to není tak výhodné, jak se to jeví," dodal.

Společnost Bohemia Energy získala loni 44.000 nových odběratelů elektřiny a k letošnímu 1. březnu jich měla celkem 114.000. Firma také nabízí plyn. Dvě třetiny jejích zákazníků tvoří domácnosti a zbytek podnikatelé a malé firmy. V loňském roce dosáhl obrat firmy tři miliardy korun, uvedl zástupce společnosti Richard Štrégl.

Společnosti Lumen Energy v oblasti maloodběru v roce 2009 přibylo zhruba 1000 zákazníků z podnikatelského sektoru a 200 domácností. "Celkem máme k dnešnímu dni přibližně 2500 zákazníků s 5000 odběrnými místy," uvedl ředitel podniku Zdeněk Mařík. V oblasti velkoodběru prodej firmy kvůli hospodářské krizi stagnoval. "V rámci alternativních dodavatelů se s ročním obratem zhruba 2,4 miliardy Kč řadíme do první pětky na českém trhu," dodal Mařík.

Mezi větší alternativní dodavatele elektřiny patří také RSP Energy, který na český trh vstoupil loni a vykázal zisk 2,46 milionu korun, a Bicorn. Ten dodává elektřinu do více než 25.000 domácností.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK