EBRD poskytne na stavbu dálnice na Slovensku úvěr 250 milionů eur

28.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Bratislava 28. dubna (ČTK) - Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) schválila úvěr 250 milionů eur (asi 6,38 miliardy Kč) na financování výstavby úseků dálnice D1 od severoslovenské obce Dubná Skala směrem na Košice, a to prostřednictvím projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP projekty). ČTK o tom dnes informoval mluvčí slovenského ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Pro finanční uzavření projektu se ale ještě čeká na vyjádření Evropské investiční banky (EIB). Ta by měla poskytnout miliardu eur (přibližně 25,5 miliardy Kč).

Výstavba, provoz a údržba několika úseků dálnice D1 má podle posledních propočtů ministerstva dopravy přijít na 9,13 miliardy eur (zhruba 232,9 miliardy Kč) a Slovensko bude tuto částku splácet 30 let. Kromě EBRD a EIB finance poskytnou i komerční banky. Silnici v délce 75 kilometrů, částečně ve složitém terénu, má postavit konsorcium pod vedením francouzské skupiny Bouygues.

Finanční krytí projektu se už několikrát odložilo, důvodem byl nedostatek volných zdrojů v bankách nebo chybějící souhlas Bruselu s půjčkou EIB. Evropská komise si ještě vyžádala další zmírňující opatření stavby na přírodu. Ochranáři totiž kritizovali, že projekt zasahuje do přírodních rezervací.

"Evropská komise si nechala vypracovat nezávislý enviro-audit, který je nutný pro definitivní vyjádření EIB ke spolufinancování tohoto projektu. EIB v případě úspěšného završení projektu přispěje částkou jedné miliardy eur," uvedl ministr dopravy Ľubomír Vážny. Ministerstvo dnes zopakovalo, že otázka financování by se měla uzavřít do konce tohoto týdne.

PPP projekty na Slovensku v posledních dnech kritizovali ekonomičtí analytici, opozice i média. Výstavba silnic tímto způsobem je podle nich předražená a stát by výstavbu údajně dokázal financovat za výhodnějších podmínek.

Výhrady se vystupňovaly po tom, co slovenský týdeník Trend nedávno napsal, že podle prvních odhadů měl stát za úseky dálnice D1 zaplatit 7,8 miliardy eur (asi 199 miliard Kč), postupně se ale cena zvýšila o více než miliardu eur. Týdeník upozornil i na to, jak jsou nastaveny termíny výstavby, které prý vláda prodloužila, ale nezohlednila je v ceně díla při jednáních s koncesionářem.

Pomocí projektů veřejno-soukromého partnerství chce Bratislava urychlit výstavbu infrastruktury. Jako první začala stavba chybějících úseků rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostřednictvím PPP projektu by se mělo vybudovat rovněž 29 kilometrů dálnice u Žiliny; jeho součástí jsou i složité úseky s tunely.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK