Průzkum: Útraty Čechů za nábytek loni klesly o 5,5 procenta

28.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. dubna (ČTK) - České domácnosti loni méně nakupovaly nábytek a útraty za něj snížily meziročně o 5,5 procenta na 0,86 miliardy eur (zhruba 22 miliard korun). Mnohem výrazněji v době hospodářské krize klesly útraty za nábytek na Slovensku či ve Španělsku. Vyplývá to z předběžných výsledků průzkumu Barometr Cetelem, který sledoval vývoj na trzích v osmi zemích Evropské unie. Produkce tuzemského nábytkářského průmyslu loni kvůli nižší poptávce v Česku i na zahraničních trzích klesla.

"Rok 2009 byl pro trh s nábytkem v Evropě velmi složitý. V osmi sledovaných zemích by se měly tržby snížit o více než sedm procent," uvedli autoři průzkumu. Ve Španělsku loni trh s nábytkem klesl o 36 procent a na Slovensku o 41 procent. Naopak francouzský, německý a český trh odolávaly lépe a jejich pokles byl nižší než průměr ve sledovaných zemích.

České domácnosti loni za nábytek utratily v průměru 192 eur a slovenské 53 eur. Průměr v osmi sledovaných zemích přitom činil 487 eur. Nejvyšší roční útraty za nábytek v průzkumu vykázalo Německo (736 eur na domácnost), Itálie (642 eur) a Francie (332 eur).

Hodnota výroby nábytku v Česku se loni podle odhadu Asociace českých nábytkářů (AČN) kvůli nižší poptávce meziročně snížila o 16 procent na 47,04 miliardy korun. Pokles vykázal i vývoz a dovoz nábytku a firmy se nevyhnuly propouštění. Nábytkářská výroba se loni snížila v celé EU. Podle údajů Eurostatu se za leden až listopad 2009 meziročně v unii snížila produkce nábytku o 16 procent. Největší propad o 37 procent nastal v Bulharsku, nejlépe je na tom Polsko s poklesem výroby o tři procenta.

Například podle společnosti Koryna nábytek ekonomická krize způsobila pokles poptávky po kuchyních a loňské výsledky firmy nepříznivě ovlivnilo také snížení objemu bytové výstavby, které následně dopadá na prodej bytových interiérů.

Češi podle průzkumu společnosti Incoma Gfk nakupují nábytek zejména ve specializovaných velkoplošných prodejnách, do kterých toto zboží chodí nakupovat už zhruba dvě třetiny lidí. V roce 2007 velkoplošné prodejny s nábytkem upřednostňovala necelá polovina Čechů.

Útraty Čechů za nábytek v předchozích letech rostly. Situaci na tuzemském trhu ale již v roce 2008 změnila globální hospodářská krize, kvůli které firmy i domácnosti začaly šetřit.

Čtveřice největších tuzemských obchodních řetězců s nábytkem v roce 2008 vykázala rekordní tržby 14,6 miliardy korun, které byly meziročně o 2,2 miliardy korun vyšší. Kvarteto největších prodejců nábytku Ikea, Asko, Sconto a Kika předloni v Česku provozovalo 22 velkoplošných prodejen.

Objem trhu nábytku v mld. eur

Francie Itálie Španělsko Portugalsko Německo Česká republika Slovensko Maďarsko ** Průměr osmi zemí 2008 9,64 16,96 5,14 0,78 30,40 0,91 0,17 0,66 64,66 2009* 9,10 15,81 3,29 0,71 29,50 0,86 0,10 0,56 59,93 Rozdíl 2009/2008 v pct -5,6 -6,8 -36,0 -9,0 -3,0 -5,5 -41,2 -15,2 -7,3

* - odhad Cetelem

** - při stálém směnném kurzu

Zdroj: Barometr Cetelem 2010

Ukazatele nábytkářské výroby v ČR v letech 2006-2009:

Rok Tržby výrobců (v mld. Kč) Počet zaměstnanců 2006 52 39.150 2007 60,5 37.976 2008 56,02 36.850 2009* 47,04 31.831

*odhad AČN

Zdroj: ministerstvo průmyslu a obchodu a Asociace českých nábytkářů

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK