Změny v povinném ručení

02.06.2003 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


V současné době prochází parlamentem novela zákona, která by v případě schválení přinesla významné změny v povinném ručení. Zvýšila by se kvalita zajištění, ale s ní i cena.

Vládní novela má přizpůsobit oblast povinného ručení evropským standardům. Oblast pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla prošla na začátku tohoto roku v Evropské unii významnou změnou. Jejím cílem bylo poskytnout poškozeným lepší podmínky při jednání z pojišťovnou o úhradě škody. A to především v případě, že viník nehody a potažmo i jeho pojišťovna jsou z jiného členského státu než poškozený.

V doposud fungujícím systému bylo totiž nutné jednat o náhradě škody se zahraniční pojišťovnou. Tedy v cizím jazyce, v jiném právním řádu a často podle odlišných postupů. Je zřejmé, že takovýto stav znamenal komplikace především pro poškozeného řidiče. Ten, narozdíl od pojišťovny, neměl v převážné většině případů dostatek potřebných zkušeností a znalostí. Jednání se zahraniční pojišťovnou je rovněž i finančně náročnější a oproti vnitrostátnímu trvá vyřízení pojistné události mnohem déle.

Co nás čeká pokud parlament navrhovanou novelu schválí? Pojišťovny budou povinny ve všech členských státech ustanovit škodní zástupce, kteří budou za ně a na jejich účet vyřizovat pojistné události s poškozenými v jednotlivých členských státech. Pokud by český občan havaroval v zahraničí a vznikl by mu nárok na náhradu škody od zahraniční pojišťovny, mohl by se doma obrátit na českého škodního zástupce dotyčné zahraniční pojišťovny. Veškeré vyřizování pojistné události by probíhalo v České republice  a v češtině.  Peníze se tak k poškozenému dostanou dříve a celá likvidace pojistné události bude jednodušší. Naopak pokud by se vzniklá škoda hradila z pojistky českého řidiče, může se zahraniční řidič rovněž u sebe doma obrátit na tamějšího škodního zástupce české pojišťovny.

Lhůta pro vyřízení pojistné události, kterou novela navrhuje, činí 3 měsíce od podání žádosti. Současný zákon přitom pracuje se lhůtou 1 měsíc. Rozdíl je však v případě nedodržení lhůty. Novela totiž předpokládá, že při nesplnění lhůty vyplatí pojišťovna poškozenému úroky z prodlení. Výše úrokové sazby úroků z prodlení bude odpovídat diskontní úrokové sazbě vyhlašované ČNB zvýšené o 4 % p.a. Tedy při současných sazbách ČNB by činila 5,5 % p.a. Naopak se předpokládá zrušení záloh poskytovaných poškozeným pojišťovnou v případě nedodržení stanovených lhůt.

Aby měli lidé možnost získat informace na jakou pojišťovnu či škodního zástupce se mají obrátit, vzniknou v jednotlivých členských státech národní informační střediska. Ty budou lidem nápomocny. České informační středisko bude provozovat již existující Česká kancelář pojistitelů. Ta v současnosti spravuje garanční fond, který je připraven  na krytí závazků pojišťoven v platební neschopnosti.

Součástí novely je i zvýšení minimálních limitů pojistného plnění. Limit pro věcné škody a ušlý zisk zvyšuje z 5 mil. Kč na 18 mil. Kč, limit pro škodu na zdraví z 18 mil. Kč na 35 mil. Kč. Stávající limity se ukazují jako nedostatečné a smlouvy se často uzavírány na vyšší pojistné částky. Evropské limity tak odpovídají i našim potřebám.

Návrh novely obsahuje ještě řadu dalších menších změn. Za zmínku samostatnou stojí návrh změny, která by umožnila pojišťovně požadovat po viníkovy nehody náhradu vyplaceného odškodnění v případě, že viník odmítne zkoušku na alkohol. V případě schválení tohoto návrhu, přibude policistům jeden silný argument jak přinutit řidiče k dechové zkoušce.

Jak se tyto úpravy projeví na ceně povinného ručení? Zvýšení limitů a zavedení služeb škodních zástupců a informační kanceláře by znamenalo růst nákladů pojišťoven, což by znamenalo i růst pojistného.

Vzhledem k tomu, že většina pojišťoven je součástí velkých mezinárodních finančních skupin, nebude pro ně zajištění škodních zástupců velký problém. I výše pojistného plnění pouze jednou z řady složek podílejících se na konečné výši pojistného. Růst pojistného by tak neměl být dramatický.
 
Žádná pojišťovna však nechce být citována, když se mluví o zdražování. Navíc novela ještě nebyla ani schválena. Proto si na skutečný pohyb pojistného budeme muset počkat až novela vstoupí v platnost. Nicméně důvodová zpráva ministerstva financí k novele předpokládá cca. 10% nárůst pojistného.

Více informací
www.prodej.finance.cz/pojisteni/povinne-ruceni
http://www.prodej.finance.cz/pojisteni/povinne-rucenipojisteni_vozidla/rozcestnik/

Autor článku

Filip Václavík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ