Firma Český porcelán se těší zvýšenému zájmu na Dálném východě

21.02.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Dubí (Teplicko) 21. února (ČTK) - Krize na trhu s porcelánem pominula, ačkoli trvá pokles zájmu u českých zákazníků. Snížené tržby v tuzemsku vyvážil Český porcelán Dubí zvýšením vývozu na Dálný východ, pro který vyrábí i speciální druhy tradičního cibuláku. Po letech se ozývají také zákazníci z Evropy, kteří dříve nakupovali v Číně. ČTK dnes situaci na trhu představil ředitel druhé největší porcelánky v ČR Vladimír Feix.

Podíl výroby pro domácí trh v minulosti činil 50 procent, nyní tvoří asi 34 procent. "Abychom nemuseli propouštět, museli jsme se zaměřit na nová odbytiště, respektive rozšířit stávající, a to se nám daří na Dálném východě," popsal Feix, jenž drží zhruba 46 procent akcií firmy s tradicí od roku 1864. "Mám dojem, že v Japonsku a Koreji krizi ani nezaznamenali vzhledem k zakázkám, které tam odtud máme," dodal.

Na Dálný východ posílá dubská porcelánka klasický modrý cibulák i novou soupravu nazvanou Praha. "Na přání korejského zákazníka jsem vyrobili nový tvar, na značce je silueta Hradčan. Úplnou novinkou je sedmibarevný cibulák určený prvotně také pro Korejce. V Česku se s ním na trh teprve chystáme," řekl Feix. Cibulák se v minulosti podílel na výrobě zhruba padesáti procenty, dnes je podíl asi šedesátiprocentní, zbytek tvoří hlavně hrnky. Nejlevnější lze koupit za 30 korun, nejdražší cibulákový hrnek z platiny vyjde na více než 1000 korun. Český porcelán Dubí je jedním ze čtyř světových výrobců cibuláku.

Po letech se ozvali na nedávném veletrhu porcelánu ve Frankfurtu nad Mohanem české porcelánce také Francouzi a Rakušané. "Nejprve nakupovali ve velkém v Číně, ale dnes je jiná doba, posiluje dolar, čínští zaměstnanci chtějí vyšší platy, což má dopad na ceny výrobků. A na druhou stranu zákazníci v Evropě už nechtějí kontejnery a velké objemy zboží, ale méně výrobků, které seženou blízko, proto se po dlouhé době obrací na evropské porcelánky," vysvětlil ředitel.

Porcelán se také začíná stávat sezonním zbožím. Zatímco první pololetí roku 2011 hodnotí Feix jako slabé, druhé bylo naopak velmi silné a zaměstnanci sloužili i přesčasy. "Hospodaření za loňský rok skončí pozitivní nulou," doplnil ředitel. Dubská porcelánka jako jediná ze čtrnácti českých neprošla v krizi insolvencí a nezměnila majitele. Kromě Feixe je akcionářem ještě Česká pojišťovna, jež drží necelých 25 procent, a Dům porcelán Praha s téměř 19 procenty akcií.

Z německého veletrhu si firma přivezla také poznatek o tom, že letos budou vládnout porcelánu barvy černá, červená a žlutá a Vánoce se ponesou v tónech fialové. Trendem je stříkaný porcelán. Společnost zároveň rozšiřuje sortiment o kuchyňské doplňky. K cibulákové soupravě bude možné koupit i odměřovač porcí špaget, struhadlo na česnek a na jablka a další věci.

Podnik zaměstnává 270 lidí, a to včetně 33 pracovníků závodu Royal Dux Duchcov, kde se vyrábí figurální porcelán.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK