Hamé v prvním čtvrtletí vzrostly oproti loňsku tržby o 14 procent

25.04.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Kunovice (Uherskohradišťsko) 25. dubna (ČTK) - Největší tuzemské konzervárenské společnosti Hamé vzrostly v prvním čtvrtletí letošního roku oproti stejnému období loni tržby o 14 procent na 1,4 miliardy korun. ČTK to dnes řekl generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Loňské tržby společnosti za celý rok činily 5,22 miliardy korun, v roce 2010 to bylo 5,16 miliardy Kč. Hamé loni vyrobilo zhruba 96.000 tun produktů.

"Společnost měla nejlepší rok z hlediska tržeb i profitability v roce 2010. Rok 2011 byl o něco slabší, a to zejména z hlediska profitability. V průběhu roku nám totiž zdražily některé vstupy, zejména suroviny, což nejsme plně schopni a ani ochotni promítnout do cen zákazníkům. Věříme, že u některých komodit to bude jev dočasný. V roce 2012 však tento negativní jev pokračuje," uvedl Štrupl.

Hamé zatím nemá hotové auditované hospodářské výsledky za loňský rok. Podle generálního ředitele ale společnost dosáhne zisku, byť bude odhadem 'o něco nižší' než v roce 2010, kdy zisk Hamé před odpočtem odpisů, úroků a zdaněním činil 646 milionů korun. Pro letošní rok si společnost podle generálního ředitele naplánovala meziročně růst, byť pouze 'v řádu jednotek procent'.

"Negativně nám však působí zmíněný nárůst cen surovin, což nám ukrajuje ze zisku. Věříme ale, že určitý pokles na domácím trhu budeme schopni nahradit na jiných trzích. První kvartál tomu zatím nasvědčuje," dodal Štrupl. Hamé chce letos posílit tuzemské tržby uvedením nových výrobků. Například přijde s novou řadou kečupů Otma Gurmán, uvede na trh také nové druhy hotových jídel For Single a Royal Bowle nebo paštiky v novém balení nazvané Od Mistra řezníka.

Hodlá také výrazněji proniknout na trhy v zemích bývalého sovětského bloku, jako jsou například Ázerbajdžán, Kazachstán, Arménie nebo Turkmenistán. "Tam vidíme potenciál pro budoucnost, kde bychom mohli růst. Na některých stávajících trzích navíc nemáme celou šíři našeho sortimentu, což chceme napravit," doplnil generální ředitel. Hamé své výrobky vyváží téměř do 40 zemí světa, mimo Evropu třeba do USA, Austrálie, Libye nebo Japonska.

Z celkových tržeb 5,22 miliardy korun připadlo loni na český trh 2,9 miliardy, o 67 milionů Kč méně než v roce 2010. Nárůstu o 62 procent dosáhla firma v Maďarsku, tržby rostly o 13 procent i v Rumunsku a o 27 na Ukrajině. Naproti tomu v Rusku dosáhlo Hamé loni tržeb 406 milionů Kč, což je o 30 procent méně než v roce 2010. Podle vedení firmy souvisel propad s krizí na tamním trhu i se snahou konkurence kopírovat značku Hamé. Soud za to loni jednomu z nich, firmě Ruzkom, uložil pokutu 4,3 milionu rublů.

Na tržbách se loni nejvíce, 55 procenty, podílela masová produkce, 20 procenty výrobky ze zeleniny a rajčatového protlaku. Sladká produkce, kam patří kompoty, ovocná kojenecká strava, džemy, ovocné směsi a povidla, činila 12 procent tržeb. Zbývajících 13 procent tvoří výrobky, které Hamé dováží, třeba rybí konzervy, olivový olej nebo sušenky.

Výroba skupiny Hamé je soustředěna do sedmi výrobních závodů v Česku a do jednoho v Rusku a v Rumunsku. V loňském roce zaměstnávala v průměru 2432 lidí, aktuální počet je přibližně stejný. Hamé od roku 2008 vlastní islandská společnost Nordic Partners.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK