Odboráři napadli u ÚOHS tendr na trať Ostrava-Krnov-Olomouc

24.07.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 24. července (ČTK) - Odborové sdružení železničářů (OSŽ) si stěžuje u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na zakázku ministerstva dopravy na výběr dopravce na trati Ostrava - Krnov- Olomouc. ČTK to dnes řekl předseda OSŽ Jaroslav Pejša. Odborářům mimo jiné vadí, že nejsou vyřešeny problémy s vlastnictvím nádraží a dep. Jde už o třetí stížnost na tuto zakázku.

O úspěchu podání OSŽ nepochybuje. Ministerstvo dopravy kromě řady požadavků, které podle odborů diskriminují národního železničního dopravce, prý udělalo zásadní procesní chybu, když namísto prodloužení termínu pro podání nabídek do soutěže vypsalo soutěž znovu. "Prakticky na jednu zakázku vypsali dvě výběrová řízení," uvedl Pejša s tím, že to je postup, který zákon neumožňuje.

V systému veřejných zakázek nebylo u jednoho z dokumentů uvedeno, že jde o opravné oznámení o zakázce, připustil mluvčí ministerstva Martin Novák. Tato chyba by ale měla být už napravená a problém by měl být vyřešený. Obvykle se ale podle Nováka s podobnými připomínkami jednotliví účastníci tendrů obrací nejdříve na ministerstvo a až poté na ÚOHS. Železniční odboráři ale zatím resort dopravy kvůli stížnosti neoslovili.

Dalším z problémů, na které železniční odboráři poukazují, je vlastnictví dep v okolí trati. Ty totiž patří výhradně Českým drahám nebo jejich dceřiné společnosti ČD Cargo. Pokud by soutěž vyhrál jiný dopravce než České dráhy, musel by zmíněná depa používat, uvedl Pejša. Bez existence železničního regulátora, jehož vznik odbory požadují, by se pak mohly dráhy dostat do obtížně řešitelných konfliktů s novým dopravcem například kvůli servisním opravám. Kdyby pak takovýto dopravce neměl vždy přednost, mohl by národního dopravce nařknout ze zneužívání dominantního postavení na trhu, obává se odborový předák.

Na podmínky tendru na výše uvedené trati si u antimonopolního úřadu v minulosti stěžovaly České dráhy a nizozemský dopravce Abellio ČR. Tomu vadilo, že není veřejně známá výše tržeb, které na trati současný provozovatel (ČD) má. ČD naproti tomu kritizovaly, že ostatní dopravci nemusí do nákladů promítat výdaje za správu budov.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK