Úbytek pevných linek v Česku zpomalil, díky rozvoji internetu

09.08.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Tempo rušení pevných telefonních linek v České republice zpomaluje, lidé je víc využívají pro připojení k vysokorychlostnímu internetu. U dominantního tuzemského poskytovatele Telefónica O2 se počet pevných linek v prvním pololetí letošního roku snížil o 72.000 na 1,539.000. Před šesti lety byl meziroční úbytek půl milionu linek.

 

Nejvíc pevných telefonních linek v Česku bylo v roce 2001, jejich počet se tehdy přiblížil čtyřem milionům. Od té doby jejich počet klesá v souvislosti s rozvojem mobilních telefonů. Počet aktivních SIM karet poprvé předčil počet pevných telefonních linek v roce 2000.

 

V roce 1996, kdy byly spuštěny mobilní sítě GSM společností Eurotel (dnes O2) a Radiomobil (dnes T-Mobile), bylo v tuzemsku 200.000 aktivních SIM karet. O tři roky později už byly v ČR skoro dva miliony uživatelů mobilních telefonů. Od té doby počet zákazníků mobilních operátorů prudce rostl.

 

Dnes je již mobilní trh vysoce nasycený. Podle údajů Českého telekomunikačního úřadu se loni v ČR poprvé snížil počet aktivních SIM karet na 14,24 milionu z 14,36 milionu v roce 2011. Za úbytkem stál pokles počtu předplacených karet i snižování počtu klientů společnosti MobilKom. Pomalu ubývá nejen pevných linek, ale také veřejných telefonních automatů. Těch je v současnosti v České republice přes 16.000. Nejoblíbenější jsou ty které přijímají jak mince, tak telefonní kartu. Těchto přístrojů je v provozu 4500. Nejvíc, téměř 7500, je stále mincových telefonních automatů. Zhruba čtyři tisíce přístrojů je pak pouze na kartu.

 

Největší zájem o telefonní budky byl v letech 1993 až 2002, v té době mohli Češi telefonovat z 32.000 takových stanic. Poslední roky již kvůli značnému rozšíření mobilních telefonů provoz klesá.

 

Telefonní budky, kromě určitého objemu komerčních volání, mají stále své nezastupitelné místo při voláních na tísňové linky a v obdobích krizových situací - Telefónica takovýchto hovorů zaznamenává až 300.000 ročně. Lidé také automaty využívají jako náhradní řešení v případě rozbitého, zapomenutého nebo vybitého mobilu.

 

Nejvytíženější telefonní automaty jsou v turisticky exponovaných oblastech a na nádražích, z těch se volá i třicetkrát denně. Naopak nejméně jsou využívané budky v malých nebo okrajových obcích s malým počtem a pohybem obyvatel.

 

Dlouhodobý plán rušení veřejných telefonních automatů Telefónica nemá. Stát u části z nich ukládá povinnost provozu, ostatní jsou provozovány podle rentability. V případě, že v obci není žádný telefonní automat, je Telefónica povinna provozovat alespoň veřejnou telefonní stanici. Těch zřizuje maximálně pět do roka.

 

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK