Nejcennější značkou světa zůstává Coca-Cola, dohání ji Apple

02.10.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Nejcennější značkou světa nadále zůstává Coca-Cola. Nápojovému gigantu se však letos velkým skokem přiblížila americká společnost Apple díky rostoucí oblibě svých chytrých telefonů a tabletů. Z evropských značek se do první desítky žádná neprobojovala. Vyplývá to z každoročního průzkumu konzultační společnosti Interbrand.

 

Coca-Cola se v čele žebříčku drží již od roku 2000, kdy se tento žebříček začal zveřejňovat. Hodnota Applu se za poslední rok zvýšila o 129 procent, což byl nejvyšší růst ze všech značek. Loni firmě v žebříčku patřila osmá pozice. V první pětce jsou ještě firmy IBM, Google a Microsoft.

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung na deváté pozici. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz na 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, již loni však zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota dále snížila o 16 procent a skončila na 19. pozici.

Poprvé je v žebříčku sociální síť. Na 69. pozici se letos probojoval Facebook s hodnotou 5,421 miliardy USD. Nejvýše postaveným nováčkem je značka Pampers na 34. pozici, nově jsou v žebříčku rovněž značky Prada a MasterCard. Nejvíce je v žebříčku značek z dopravy, celkem 13, následují značky z odvětví finančních služeb a spotřebního zboží.

Pokles hodnoty zaznamenala loni čtvrtina značek v žebříčku. Nejvýraznější byl pokles značky BlackBerry o 39 procent.

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 56. Z Evropy je zde 34 značek, a to z Německa, Francie, Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Pořadí deseti nejcennějších světových značek: Pořadí Značka Hodnota (v miliardách USD) Meziroční změna hodnoty (v pct) Země původu 1. Coca-Cola 77,839 +8 USA 2. Apple 76,568 +129 USA 3. IBM 75,532 +8 USA 4. Google 69,726 +26 USA 5. Microsoft 57,853 -2 USA 6. GE 43,682 +2 USA 7. McDonald's 40,062 +13 USA 8. Intel 39,385 +12 USA 9. Samsung 32,893 +40 Korea 10. Toyota 30,280 +9 Japonsko

Zdroj: Interbrand

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.