Vedení Prahy a šéfové Metrostavu se kvůli Blance zatím nesetkali

25.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 25. listopadu (ČTK) - Vedení Prahy a čelní představitelé stavební firmy Metrostav se zatím kvůli otázkám týkajícím se dostavy tunelového komplexu Blanka nesetkali. A žádná schůzka naplánována není. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí firmy František Polák. Praha přitom od středy, kdy oznámila údajnou neplatnost smluv ke stavbě tunelu tvrdí, že je situaci nutné neprodleně řešit a že o tom bude s Metrostavem intenzivně jednat. Aktuální vyjádření magistrátu ČTK zjišťuje.

Situace eskalovala ve středu, kdy Metrostav oznámil termín zastavení prací. Praha mu totiž dluží 2,1 miliardy korun. Vedení města na to reagovalo oznámením, že smlouvy s Metrostavem jsou s největší pravděpodobností neplatné. Politici přitom avizovali urychlená jednání.

Obě strany se ale podle Poláka ani po pěti dnech nesešly. "Oficiální jednání čelních představitelů Metrostavu a hlavního města Prahy dosud neproběhlo a ani na dnešní den naplánováno není," řekl Polák. Situaci označil za "značně nepřehlednou".

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) přitom už ve čtvrtek v tiskovém prohlášení uvedl, že Praha oslovila Metrostav, neboť "Pražané nesmí být rukojmími". V dalším prohlášení po údajné schůzce s Metrostavem pak deklaroval "společnou vůli" obou stran Blanku co nejdříve a v souladu se zákony dokončit. V pátek, kdy Praha dostala další právní posudky potvrzující možnou neplatnost smluv, pak uvedl: "O této skutečnosti budeme neprodleně jednat s naším partnerem, společností Metrostav." Dosud se tak ale nestalo.

"Je podepsána smlouva a my se podle ní chováme sedm let. Považujeme ji za platnou," uvedl Polák. Praha podle něj firmu zatím s oficiálním stanoviskem neoslovila. "Očekáváme jednání, kde budeme řešit problém přerušení výstavby a způsob, jak v ní pokračovat," řekl. Metrostav má ale pouze informace, které zprostředkovala média.

Smlouvy ke stavbě tunelu Blanka, který je součástí městského okruhu, vznikly v éře primátora Pavla Béma (ODS). Stavební a technologická část měly dohromady vyjít na zhruba 25 miliard korun. Postupně se ale ukázalo, že se dílo kvůli vícepracem prodraží o deset miliard. Současné vedení Prahy navíc nyní přišlo s překvapivou informací, že smlouvy patrně neplatí. Nebyly totiž součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na stávající zhruba 1,2 miliardy korun.

Stavba by se podle prohlášení Metrostavu měla zastavit 7. prosince. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK