Economia začne připravovat zpoplatnění webového obsahu

11.12.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. prosince (ČTK) - Vydavatelství Economia v příštím roce začne připravovat zpoplatnění obsahu na webu. Na setkání NetClub to dnes uvedl ředitel redakcí vydavatelství Vladimír Piskáček. Přikláněl by se prý k modelu, kdy čtenáři musí zaplatit až po určitém počtu přečtených článků. Vydavatelství se chce také více zaměřit na videoobsah.

"Máme promyšlenou cestu, kterou specifikujeme, díváme se na její náklady a začneme na ní do ledna pracovat," uvedl Piskáček, což ale prý neznamená, že bude placení za obsah spuštěno na začátku roku. Z jednotlivých modelů, které se nabízejí, je podle něj vhodná metoda jakéhosi tachometrového zpoplatnění. Vydavatelství by tak zřejmě šlo jinou cestou než například Ringier, který podle dosavadních prohlášení v příštím roce počítá se zpoplatněním některých článků on-linové verze Blesku.

"Nejsme příznivci zavírání nejlepšího obsahu," podotkl Piskáček, podle kterého české prostředí ovlivňuje především silná pozice portálu IDNES a Seznamu. Naopak jako výhodu, na rozdíl od konkurence, za níž považuje právě vyhledávače Seznam nebo Google, spatřuje vlastní texty. "Můžeme se bavit, jak je kvalitní, ale my obsah máme. Oni vydělávají na něčem, co nemají a to myslím není dlouhodobě udržitelná cesta," dodal Piskáček.

Economia nyní prochází transformací, jež vedle organizačních změně zahrnuje i stanovení klíčových titulů, jimiž mají být Hospodářské noviny, týdeníky Ekonom a Respekt a portály IHNED a Aktuálně.cz. S tím souvisí i začlenění získané internetové společnosti Centrum Holdings, která představuje zejména weby Aktuálně a domovskou stránku Centrum.cz.

Portál IHNED.cz by podle Piskáčka do budoucna měl být více specializovaný, zatímco Aktuálně se má přiblížit širší veřejnosti při zachování "reportérské tradice". "Nemyslím tím bulvár," upřesnil s tím, že zpravodajské weby v tuzemsku se nyní vzájemně odlišují zejména grafikou. Výhodou Economie podle něj má být centralizovaná redakce, která má zajistit jiný než agenturní obsah.

Vydavatelství přitom již v listopadu oznámilo, že od ledna sloučí týmy Hospodářských novin s redakcí týdeníku Ekonom a zpravodajského portálu iHNED a společná redakce bude připravovat obsah všech tří hlavních titulů. V rámci nového newsroomu má také úzce spolupracovat s redakcemi týdeníku Respekt, on-line deníku Aktuálně.cz i odborných titulů vydavatelství. Piskáček dnes uvedl, že celkem půjde o zhruba dvě stovky novinářů.

Hlavní změnou ve vedení vydavatelství má podle Piskáčka být důraz na plánování obsahu, aby se nestávalo, že na jednom tématu pracují souběžně tři redakce. Hospodářské noviny se podle šéfa redakcí mají dál rozvíjet jako deník v tištěné podobě, vydavatelství přitom neuvažuje, že by edici rozšířilo také o sobotní vydání. "Tištěná média zaměřená na politiku související s ekonomikou v papírové podobě přetrvají ještě dlouhá léta. Neříkám, že prodáme 50.000 výtisků, ale mým cílem je, aby noviny zůstaly u lidí, kteří rozhodují," uvedl. Dalším klíčovým titulem má být Ekonom, jemuž bude plánován specifický obsah. Svou částečně oddělenou pozici si zřejmě udrží Respekt, který vznikl jako titul zaměřený na politickou reportáž. Mezi produkty, které vydavatelství nejvíce vydělávají, Piskáček dnes jmenoval Obchodní věstník.

Vydavatelství chce do budoucna se zákazníky také více spolupracovat na nabídce komerčních příloh nebo magazínů jako součásti Hospodářských novin. Přílohy, na které se chce vydavatelství v edičním plánu zaměřit v příštím roce, mají být zacílené nikoli na běžné čtenáře ale na lidi z byznysu.

Economia chce podpořit i videobsah, a to mimo jiné kvůli rostoucí poptávce čtenářů. "Budeme video dělat v daleko větší míře, máme například vlastní videostudio v newsroomu. Diskutujeme i s některou s televizí o nějaké formě spolupráce. Posilujeme i 'externí nákup' a od příštího roku posilujeme výrobu vlastního 'odbornějšího videa', které není určeno statisícům diváků," dodal.

Economia má za sebou personální změny, které kromě výměny na nejvyšším postu generálního ředitele, přinesly i novou funkci ředitele redakcí, kterou zastává právě Piskáček a nejnověji také ustanovení takzvaného E.collegia, jehož členy dále jsou šéfredaktor Ekonomu Ondřej Neumann, Martin Jašminský jako šéf HN, šéfredaktor iHNED.cz Miloš Čermák, šéfredaktor politického zpravodajství a názorové sekce Jindřich Šídlo a šéfredaktor sdíleného obsahu Petr Orálek.

Z vydavatelství také odešli někteří novináři, mimo jiné šéfredaktor Petr Šabata, Jiří Leschtina, šéfka IHNED.cz Lucie Tvarůžková nebo komentátor Petr Kamberský, který přijal nabídku konkurenční Mafry. Do Economie naopak z MF DNES zamířila Jana Klímová a další změny mají být podle Piskáčka oznámeny v lednu.

Vydavatelství Economia podnikatele Zdeňka Bakaly loni kvůli poklesu inzertních příjmů a odpisu vykázalo ztrátu 54 milionů korun. Meziročně je to víc než dvojnásobek, v roce 2011 byla firma ve ztrátě 21,2 milionu korun. Tržby společnosti klesly zhruba o desetinu na necelých 617 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy firmy uložené ve Sbírce listin.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK