Ťok představí pozměněný harmonogram příprav mýtného tendru

07.04.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. dubna (ČTK) - Pozměněný harmonogram příprav na vypsání výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému představí ve středu vládě ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Proti původní verzi z něj zmizela zmínka o nutnosti pracovat na prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem, společností Kapsch. To kritizovala koaliční ČSSD. Smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku.

Podle ministerstva dopravy má ale harmonogram, který počítá s vypsáním technologicky neutrální soutěže na jaře roku 2016 a s podepsáním smlouvy s vítězem soutěže v září, řadu rizik. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche. Od něj bude ministerstvo potřebovat souhlas ke zpřístupnění licencí k mýtnému systému s předstihem, aby bylo možné do připravovaného tendru zahrnout i stávající mýtnou infrastrukturu, tedy mýtné brány a kamionové palubní jednotky, které současný systém využívá a které patří státu.

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo.

Kromě obav ze zmařené investice si resort dopravy uvědomuje napjatý časový rozvrh, jehož dodržování neovlivňuje pouze práce úřadu, ale i řada dalších faktorů, jakou jsou například výše uvedené odvolání uchazečů. \"Není vyloučen vznik nezbytnosti podmíněně prodloužit smlouvu o službách se stávajícím provozovatelem mýtného systému, a to až do doby řádného dokončení technologicky neutrálního zadávacího řízení,\" doplnilo ministerstvo.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Tento rozsah zpoplatnění navrhuje ministerstvo zachovat i po roce 2017 pouze s možností rozšíření zpoplatnění na tisíc kilometrů nejfrekventovanějších úseků silnic prvních tříd. Rozšíření poplatků i na silnice druhých a třetích tříd by podle ministerstva bylo ekonomicky neefektivní, přičemž náklady na výběr by byly vůči vybrané částce neúnosně vysoké.

Loni se na mýtném od kamionů a autobusů vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Za provoz systému stát vloni zaplatil 2,15 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK