Studenti prostě milují historky z kolejí. Nezáleží na tom, zda na nich bydleli celých pět let, jeden semestr, viděli je z okna fakulty nebo ani nechodili na vysokou školu. Koleje jsou odpradávna mýty opředené místo, které platí za přirozené prostředí takových tvorů, jako jsou studenti. O přibarvené či úplně vymyšlené příběhy tady není nouze, což člověk ocení hlavně s kamarády u piva. Díky těmto studentským vtípkům se ale vžilo tolik legend o kolejích, že je až s podivem, že jsou každý rok nacpané k prasknutí. Tady máte sedm hlavních mýtů, které už téměř neplatí. Ale přeci jen nikdy neříkej nikdy.
1. Koupelna: Zákaz vstupu
Tento mýtus se drží ještě od dob, kdy byly koupelny na všech kolejích společné pro celé patro. Přitom v současnosti už téměř 70% studentů má na pokoji vlastní koupelnu a toaletu, maximálně je sdílí ještě s vedlejším pokojem. Koleje navíc za poslední dobu prochází řadou rekonstrukcí, takže se snižuje počet těch, které leccos pamatovaly už v době, kdy na nich studovaly vaši rodiče.
2. Společné záchody
Tak toto byla realita značného množství kolejí, ve vybraných případech na společné záchody narazíte i dnes. Nejčastěji se s tím lze setkat u kolejí škol, kde studují z velké části kluci a jen několik dívek. V takových případech ale pak bývá jedno patro se společnými toaletami (případně i sprchami) vyhrazeno dámám a jedno nebo více pater pánům. Útěchou vám může být fakt, že o zážitky nebudete mít nouzi a společné toalety vás rozhodně udrží v pozoru po celý pobyt na kolejích, což se také může hodit.
3. Kolejbába má oči všude
Už jen to označení kolejbába vypovídá o sympatiích studentů k dozoru na vrátnici každých kolejí. V tomto případě však nejčastěji platí, že jak se chováte vy k ní, tak se chová ona k vám. Řada lidí se asi stále domnívá, že paní na vrátnici je tam od toho, aby je neustále kontrolovala místo jejich matky. Ve skutečnosti jí nezajímá v kolik se vracíte z města a v kolik chodíte spát, maximálně se stará o to, zda na koleje (a to platí pouze ve večerních hodinách) chodí jen ubytovaní studenti a hlídá pořádek ve svém bloku. Myslím si, že většina z nás zná více historek o tom, jak se někomu podařilo za jejími zády někoho nebo něco dostat dovnitř, než o tom, že někomu něco překazila.
4. Dříve levné bydlení, dnes dražší než privát
Koleje byly dříve vnímány jako skutečné studentské ubytování se vším všudy. Příznivým cenám odpovídal komfort, rychlost internetu i množství zájemců. Od té doby se cena kolejí výrazně zvýšila, jenže to samé se stalo i s cenou pronájmů. Nedá se tedy říct, že by koleje byly někdy o moc levnější než priváty. Na kolejích bydlí studenti, kteří v novém městě nikoho neznají a zde mají šanci potkat kamarády. Bydlí zde ti, kteří se stále mylně domnívají, že koleje vyjdou levněji i ti, kteří se nechtějí starat o pronájem privátu. A samozřejmě na kolejích najdete spoustu těch, kterým zkrátka kolejní studentský život vyhovuje, ať to stojí, co to stojí.
5. Kuchyňka a párky ohřívané na topení
Samozřejmě vždy platí, že každý podle svého gusta. Ovšem fámy o tom, že není na čem a v čem vařit jídlo na kolejích, jsou od pravdy vzdálené asi posledních deset let. Samozřejmě najde se mnoho těch, kteří z hecu naschvál vaří párky v rychlovarné konvici nebo je ohřívají na topení, to už je ale jiný příběh. V současnosti už má až 40 % pokojů vlastní kuchyňku, za kterou si každý zodpovídá sám. Ty společné bývají už celkem dobře vybaveny k tomu, abyste si uvařili něco pořádného.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
