Analytici: Skandál s emisemi VW může mít dopad na celé odvětví

22.09.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. září (ČTK) - Skandál kolem manipulace s emisemi vozidel německé automobilky Volkswagen může mít fatální dopad nejen na kurz akcií této společnosti, ale i na celé odvětví. Shodli se na tom dnes analytici oslovení ČTK. Přestože se s akciemi Volkswagenu na pražské burze neobchoduje, vlastní je tisíce Čechů za celkem stovky milionů Kč. Akcie automobilky ztratily za dva dny téměř 40 procent hodnoty. Dnes jejich cena klesla až na 105 eur za akcii.

Hlavní ekonom společnosti Colosseum František Bostl nevylučuje propad ceny i na krizová minima z roku 2009, tedy k 30 eurům za akcii. Byla podle něj pošramocena pověst firmy a reálně hrozí objevení případných dalších pochybení na ostatních trzích. Investorům proto nedoporučuje akcie VW nakupovat. \"S nákupem ostatních německým značek jako BMW, Daimler či Porsche bych také počkal, až utichne aktuální panika,\" uvedl. Také ceny těchto akcií dnes padají.

\"V tuto chvíli se tak diskuze začínají odvíjet ne směrem, jestli bude situace likvidační pro Volkswagen, ale zda není vzhledem k tomu, co všechno se následně spustí v rámci sektoru i ekonomik, automobilka dalším Lehman Brothers,\" uvedla analytička skupiny Roklen Lenka Dvořáková. Od pátečního závěru burzovního obchodování tržní hodnota společnosti klesla o 14,6 miliardy eur, připomněla.

Vzhledem k hrozbě dominovému efektu aféry, která může přesahovat výrobní haly Volkswagenu, je velmi těžké říci, kde se kurz akcií zastaví, řekl ČTK analytik BH Securities Petr Hlinomaz. Dno kurzu podle něj není vidět, snad získá větší klid pod hranicí 100 eur. \"Tato kauza by mohla obletět celý svět a měla by mít odezvu v předpisech, regulaci a kontrolách automobilového průmyslu napříč celým světem, pakliže se ukáže, že jde o cílené obcházení předpisů,\" dodal.

Vedle přímých nákladů souvisejících s pokutou a opravami vozů, je pro Volkswagen velkou ranou ztráta dobré pověsti, dodal analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara. Trh v USA přitom hrál dominantní roli v plánech automobilky stát se do roku 2018 největším výrobcem osobních vozů na světě. Tyto plány budou muset být přehodnoceny vzhledem k tomu, že se američtí spotřebitelé budou kvůli současné zkušenosti držet od značky VW raději dál, podotkl.

Koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, montovala do svých starších modelů i Škoda Auto. V aktuálních modelech je nepoužívá.

Přestože na pražské burze se neobchoduje s akciemi žádného z výrobců automobilů, tak zrovna akcie VW jsou v portfoliích drobných českých investorů oblíbené, připomněl Bostl. Takových investorů jsou podle něj v Česku ?tisíce a objem investic se pohybuje v řádech stovek milionů korun. Dohromady s českými akciovými fondy může jít o jednotky miliard Kč.

Největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí již zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč) na zaplacení souvisejících výdajů. Koncern také přiznal, že softwarem určeným k falšování emisních testů bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že ve vozech s naftovými motory použil software umožňující při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku, které jsou během jízdy vysoce nad stanovenými limity. Volkswagen za to může dostat pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK