Skandál s emisemi VW poslal kurzy akcií automobilek směrem dolů

24.09.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 24. září (ČTK) - Skandál s emisemi vozidel německé automobilky Volkswagen se negativně projevuje na akciích celého automobilového sektoru. Řada výrobců automobilů zaznamenala dvouciferné ztráty. Nejistota na trzích bude minimálně do konce října, shodli se analytici oslovení dnes ČTK. Akcie Volkswagenu přišly od začátku týdne o 29 procent hodnoty.

Nejvíce jsou propadem kurzu akcií podle analytika společnosti Colosseum Františka Bostla postižené německé automobilky a ty evropské. Asijští a američtí výrobci klesli pouze o několik jednotek procent. Podobná situace je i u gumáren, když akcie Continentalu ztratily devět procent a Michelinu pět procent.

\"Již teď je vidět, že kauza kolem VW se negativně projeví na víceméně všech kotovaných automobilkách. Důvodem je, že budou probíhat zřejmě intenzivnější testy na všech vozidlech. Regulatorní zásahy či přinejmenším jejich riziko se zřejmě projeví na ochotě investorů do daných titulů investovat,\" řekl ČTK analytik J&T Banky Milan Vaníček. Situace si podle něj vyžádá zvýšenou pozornost přinejmenším na celý říjen. \"Vše bude záležet na dalším průběhu a dokážu si představit scénáře, kdy může být průběh delší a bolestivější, ale i naopak,\" dodal.

Bostl by krátkodobě klientům doporučil se akciím automobilek vyhnout, alespoň do té doby, než bude kauza VW více rozkryta a bude možné se dopočítat finančních dopadů. Dá se ale podle něj předpokládat, že ostatní automobilky na této kauze vydělají, protože samotnou světovou poptávku po automobilech by to ohrozit nemělo a VW jistě klesnou prodeje. Růst a případný pokles akcií automobilek globálně pak bude více závislý na hospodářském růstu Číny a na měnové politice americké centrální banky Fed, doplnil.

Bostl předpokládá, že VW bude chtít kauzu z větší části uzavřít do příštích hospodářských výsledků za třetí kvartál, tj. do 28. října. Do té doby se mohou objevit různé informace, které s cenou akcií mohou hýbat oběma směry. \"Osobně si myslím, že zajímavé pak bude nakoupit německé konkurenty jako BMW, Daimler či Porsche. Nejbezpečnější aktuálně vidím participaci na primárním úpisu akcií Ferrari skrze nákup akcií Fiat Chrysler,\" podotkl.

\"Naše doporučení pro evropský automobilový sektor jsme v reakci snížili na \'neutrální\', když po propadu čekáme delší stagnaci, uvedl analytik Komerční banky Josef Němý. Určitou paralelu lze podle něj najít například v havárii ropné plošiny Deepwater Horizon firmy BP v Mexickém zálivu v roce 2010. Šlo o největší zamoření pobřežních vod ropnou skvrnou v historii USA, která přinesla BP obrovské náklady. Akcie po úvodním propadu relativně vůči trhu více než rok stagnovaly.

Skandál vypukl o víkendu, když americká agentura pro životní prostředí oznámila, že Volkswagen do některých dieselových vozů v USA dával software, který rozpoznal, kdy je auto na emisní kontrole a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství škodlivin ve výfukových plynech, než při běžném provozu. Koncern VW poté přiznal, že problém se týká až 11 milionů aut na celém světě.

Automobilky: vývoj kurzu akcií od začátku týdne do dnešních 13:20 (v procentech): Volkswagen -29 Daimler -12,5 BMW -14 Porsche -31 Ford -3,5 General Motors -4 Toyota -3,5 Fiat -6

zdroj: Colosseum

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK