Volkswagen chce dál do čela dozorčí rady finančního šéfa Pötsche

01.10.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Wolfsburg (Německo) 1. října (ČTK) - Stálým předsedou dozorčí rady německé automobilové skupiny Volkswagen se stane už dříve navržený finanční ředitel Hans Dieter Pötsch (64). Potvrdil to dnes řídící výbor dozorčí rady, který ve středu večer absolvoval několikahodinovou \"intenzivní\" diskusi. Výbor také uvedl, že vyšetřování aféry manipulace s emisemi bude trvat nejméně několik měsíců, takže bude nutné odložit mimořádnou valnou hromadu, plánovanou na 9. listopadu.

Do plánované valné hromady by najatá právnická společnost Jones Day nestačila prošetřit všechny okolnosti případu, takže vedení firmy by nebylo schopno odpovídat akcionářům na \"podložené otázky\", uvedl výbor podle agentury AP. Už příští týden ale hodlá firma informovat, jak chce problém řešit.

Na Pötschovo místo finančního ředitele skupiny navrhne výbor dozorčí radě Franka Wittera, nynějšího šéfa finanční divize Volkswagenu. Pötsche výbor rady navrhl už počátkem září jako trvalého nástupce dlouholetého \"patriarchy\" největší evropské automobilky Ferdinanda Piëcha, který letos v dubnu po prohře v mocenském souboji s generálním ředitelem Martinem Winterkornem odstoupil. Winterkorn ale minulý týden kvůli skandálu rovněž rezignoval a dozorčí rada místo něj jmenovala dosavadního šéfa automobilky Porsche a Piëchova důvěrníka Matthiase Müllera.

Volkswagen dnes také jmenoval pětičlenný výbor, který má dohlížet nad průběhem vyšetřování skandálu s emisemi. Výbor povede úřadující předseda dozorčí rady Berthold Huber.

Podle informací agentury DPA obdržel výbor dozorčí rady předběžnou zprávu o interním vyšetřování, ze které vyplývá, že rozhodnutí o instalaci softwaru umožňujícího manipulovat s testy emisí padlo již v letech 2005 a 2006, a to v oddělení pro vývoj motorů v centrále podniku. Stále prý ale není jasné, kdo konkrétně nese za instalaci tohoto softwaru do automobilů zodpovědnost.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě. Skandál vypukl před dvěma týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 437 miliard Kč). Skandál začaly minulý týden vyšetřovat některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Součástí koncernu Volkswagen je i česká Škoda Auto. Ta v pondělí uvedla, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK