Tlapa: Dobré jméno je vstupenka k zájmu o naše zboží a služby

09.05.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


S Martinem Tlapou, náměstkem ministra průmyslu a obchodu jsme si povídali o stavu image České republiky v zahraničí, o podpoře českých firem, o plánech ministerstva průmyslu a obchodu, ...

Co obnáší vaše práce náměstka ministra průmyslu a obchodu? 
Do mé kompetence  spadá obchodní politika, služby pro exportéry v zahraničí, bilaterální obchodní vztahy, agenda Evropské unie, zejména agenda konkurenceschopnosti a vnitřního  trh EU. K nejzajímavějších projektům, na kterých nyní pracuji patří nová proexportní politika, liberalizace obchodu, obchodní politika EU a nový systém služeb státu pro české exportéry. Chtěl bych také přispět ke  zlepšování služeb CzechTrade, EGAP a ČEB.

Jaké produkty a služby nabízí MPO pro české firmy, podnikající v ČR i v zahraničí?
Ministerstvo musí umět definovat klíčové trhy, nabízíme tedy strategie pro podporu našich zájmů na trzích jako je Čína, Rusko. Prostřednictvím obchodního panelu "nabíráme" požadavky na naši obchodní diplomacii v Bruselu a s MZV a zastupitelskými úřady dáváme dohromady nabídku služeb pro vývozce. Dnes firmy využívají zastupitelských úřadů k získávání kontaktů a  služeb CzechTrade při sjednávání obchodních jednání a informací k nim. Velká část aktivit je také spojena s podporou našich firem na mezinárodních veletrzích a výstavách. Aktuálně začínáme jednat o nových programech na podporu mezinárodní konkurenceschopnosti, které by se financovaly také z prostředků EU. Nabídka služeb pro firmy je dostupná na internetových stránkách businessinfo.cz či stránkách CzechTrade.

Jak hodnotíte image ČR v zahraničí? 
Šedivě. Naše země není spojována s ničím mimořádným, máme několik silných značek, ale exportéři nám oprávněně říkají, že se nemohou opřít o dobrou značku České republiky při obchodních jednáních. Od českých firem se automatiky očekává, že budou levnější než konkurence z Rakouska či Německa, přestože máme srovnatelnou  konkurenční nabídku. A to je špatně.

Jak naše image hodnotí okolní státy? 
Na východ od České republiky jsme vnímáni celkem pozitivně, ve vzdálenějších zemí nám nepochybně prospěl vstup do EU, v některých zemích jsme vnímáni nepříliš lichotivě, jako například v Rakousku. Je řada zemí, kde si nás pletou, či loví v paměti, že jsme kdysi měli zajímavá vystoupení na Expo 67, či že jsme měli prezidenta Havla.

Co ovlivňuje stav image ČR v zahraničí? 
Jednání firem, vystupování politiků, úspěchy sportovců, dobré jméno některých značek jako je Škoda,  ČSA či Pilsner Urquel. Silnou značkou jsou naši sportovci. Brankář Čech dělá pro Českou republiku v Británii pro pověst a kvalitu České republiky ohromně mnoho. Každé obchodní jednání, každá mise, veletrh či výstava je příležitostí připomenout šikovnou zemi uprostřed Evropy, která umí nabídnout kvalitní řešení a solidnost.

Jaký má image země význam pro růst ekonomiky? 
Image ovlivňuje vnímání kvality naší produkce, umožní dosahovat vyšší cenu a tím i vyšší export, zisky. Dobré jméno je vstupenka k zájmu o naše zboží a služby.

Jak se snaží Česká republika svůj image v zahraničí zlepšovat?
Ve spolupráci s Ministerstvem zahraniční připravujeme akce ke zlepšení jména České republiky, její prezentaci jako vyspělé středoevropské země, člena Evropské unie, nabízející jedinečnou kombinaci bohaté kulturní a průmyslové tradice, dobrého renomé a lidského kapitálu založeného. Chceme se prezentovat jako  důvěryhodný obchodní partner  značně  otevřený obchodu a investicím, který má slušnou infrastrukturou a kvalifikovanou pracovní silou.

Jaké má MPO plány do budoucna?
Na podzim budeme mít novou proexportní politiku, tam budou jak věřím klíčové věci, především nový systém podpory exportu založený na manažerském přístupu k řízení, měřitelných efektech, evidenci úspěchu od domácích klientů a společnému tahu na bránu v zahraničí.

 

Děkujeme za rozhovor,
Vladimír Šindelka, Finance.cz


 

Ing. Martin Tlapa, MBA se narodil v roce 1964 v Praze. Vystudoval vysokou školu ekonomickou, ČVUT/Sheffield Hallam University a Master of Business Administration (MBA). V období 1989 – 1991 pracoval ve Výzkumném ústavu vnějších ekonomických vztahů. V roce 1991 nastoupil na federální ministerstvo zahraničního obchodu a v roce 1992 působil na velvyslanectví České republiky v Kanadě. Poté nastoupil do české agentury pro podporu obchodu - CzechTrade. Dne 1.6.2004 byl Martin Tlapa jmenován náměstkem ministra průmyslu a obchodu ČR. Mezi jeho záliby patří kultura a cestování.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW