Průzkum: České ženy nákupy plánují,v EU se rozhodují až v obchodě

29.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 29. května (ČTK) - Zatímco tuzemská obchodní síť již pomalu začíná dostávat západoevropskou podobu, tak chování českých zákazníků se ještě v některých ohledech liší. Například mnoho českých žen dopředu plánuje své nákupy, zatímco západoevropské ženy se většinou o výběru zboží rozhodují až v obchodech. Vyplývá to z průzkumu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a agentury Amasia, který na internetu zveřejnilo Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

České ženy podle průzkumu plánují až 67 procent nákupů a impulzivně se rozhodují ve 31 procentech nákupů, například když v obchodě narazí na výhodné ceny či je upoutá výrazné umístění výrobků v prodejně. Větší zálibu v plánovaní mají v EU pouze Italky, které tak činí v 77 procentech nákupů. Naproti tomu ve Velké Británii je poměr obrácený a podíl impulzivních nákupů je bezmála 64 procent. Plánované nákupy činí u Britek pouze 33 procent.

"Především starší (české) respondentky nakupují specificky plánovitě a do obchodu přicházejí s jasně definovaným seznamem položek, které také většinou bez výraznějších změn nakoupí," stojí ve studii. Čím jsou ale české ženy mladší, tím více se rozhodují o nákupu až v prodejnách. "Výrazně impulzivněji nakupují nejmladší ženy ve věku 21 až 30 let, které jsou svobodné a zaměstnané," uvádí studie.

Nákupní chování žen podle odborníků ovlivňuje mnoho faktorů. Pro neplánovaný nákup určitého zboží se ženy mohou rozhodnout například tehdy, když si v prodejně všimnou poutače na zlevněné zboží, či si vybaví televizní reklamu na určitý výrobek. Důležitou roli hrají lákavé obaly, různé ochutnávky, propagační akce či strategické umístění výrobků například poblíž pokladny. Někdy stačí i to, když žena uvidí postávat u regálu se zbožím shluk lidí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK