Češi preferují nákup nábytku v malých obchodech před velkoplošnými prodejnami

01.06.2005 | , Cetelem
Tiskové zprávy


Jak uvedli čeští spotřebitelé ve studii Barometr CETELEM, mezi silné stránky malých prodejen patří bezesporu odborné znalosti prodavačů, jejich dostupnost, kvalitní a přehledně uspořádaná nabídka zboží s dobrým poměrem kvality a ceny. Čeští spotřebitelé utratí za nábytek průměrně 112 € ročně.

Co očekávají čeští spotřebitelé od prodejen nábytku

Hlavním kritériem pro výběr prodejny je kvalita (v ČR je důležitá pro 99 % spotřebitelů) a poměr kvality a ceny. Druhým nejdůležitějším kritériem jsou prodavači, a to nejen jejich odborné znalosti a dostupnost (87 %), ale také možnost zákazníků prohlížet si sortiment bez vyrušování prodavačem (82 %). Pro 35 %českých spotřebitelů je nákup nábytku potěšením, naopak 49 % vnímá tento nákup jako nutnost. Oproti tomu ve Španělsku je nákup nábytku nutností pro celých 75 % zákazníků.

Velkoplošné specializované prodejny vedou spolu s malými prodejnami

Obchodní domy a hypermarkety jsou na evropském trhu nábytku zastoupeny jen velmi málo. Převládá zde proto konkurenční boj mezi velkoplošnými specializovanými prodejnami a malými prodejnami. Ve střední a východní Evropě se malým prodejnám daří dosahovat nejlepších výsledků a ovládají více než polovinu trhu, oproti tomu velkoplošné prodejny nábytku zde zaujímají sotva čtvrtinu trhu. Velkoplošné specializované prodejny jsou velmi oblíbené například v Německu, kde v tomto typu prodejen nakoupilo v poslední době 84 % zákazníků. Oproti tomu v České republice to bylo pouze 35 %. Mezi silné stránky malých prodejen patří bezesporu odborné znalosti prodavačů, jejich dostupnost a kvalitní a přehledně uspořádaná nabídka zboží s dobrým poměrem kvality a ceny.

Průměrné výdaje domácností v roce 2004

Čeští spotřebitelé utratí průměrně za nábytek 112 € ročně, což představuje druhou největší částku v ročních výdajích ve sledovaných sektorech (po sektoru potřeb pro kutily). Co se týká střední a východní Evropy, čeští a maďarští spotřebitelé vykazují mnohem vyšší průměrné výdaje na nákup nábytku než jejich slovenští a polští sousedé. Největšími spotřebiteli nábytku byli, stejně jako v roce 2003, Němci (732 €). Za nimi se umístila Velká Británie (640 €) a Itálie (629 €).

Co je Studie Barometr CETELEM

Studie Barometr CETELEM představuje chování a postoje evropských spotřebitelů, porovnává jejich přístup ke spotřebě a vnímání různých forem prodeje ve vybraných sektorech. Barometr CETELEM je výsledkem průzkumu zahrnujícího 12 evropských států – Belgii, Českou republiku, Francii, Itálii, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko a Velkou Británii. Průzkumu se zúčastnilo celkem 8 tisíc spotřebitelů. Studie podrobně sledovala tyto trhy: nábytek, elektrospotřebiče a spotřební elektroniku, potřeby pro kutily a automobily, dále se věnovala nákupům přes internet a výdajům domácností na jednotlivé skupiny spotřebního zboží.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy