O konkurenceschopnosti bude rozhodovat logistika

09.06.2005 | , BVV
Tiskové zprávy


Šestého ročníku konference Trendy automobilové logistiky se v hotelu Voroněž zúčastnilo přes 200 profesionálů z oblasti logistiky, výroby nákupu a IT automobilového průmyslu.

Jednání za účasti špičkových odborníků z automobilových podniků i dodavatelů technologií a služeb probíhalo v oddělených sekcích obchodních a technologických trendů. Jak ve svém referátu vysvětlil ředitel IPA Slovakia Ján Košturiak, budoucnost automobilové výroby je v dodavatelských parcích, kterým společné zdroje a infrastruktura umožní zkrátit dopravní cesty a termíny, snížit logistické náklady a zajistit lepší podmínky pro integraci procesů a systémů. Jestliže dnes tvoří finální výrobci přibližně 35 % automobilu, do roku 2015 se předpokládá, že mezi finálními výrobci automobilů zůstane devět až deset nezávislých hráčů, kteří se na tvorbě nového automobilu budou podílet jen přibližně 20 %. Na tuto situaci je třeba se připravit už dnes. „Současné logistické koncepty nestačí internetu a e-businessu a mnohé firmy si stále udržují velkou šířku i hloubku výroby. Chybí normativní základna v technické přípravě výroby, výrobkové modulární platformy a jejich standardizace, nedostatečně se využívají principy skupinové technologie. Ve většině případů nepřinesly aplikace drahých informačních systémů očekávané výsledky,“ tvrdí Košturiak a dodává: „Oblast přepravy, manipulace a skladování podle zjištění zaměstnává až 25 % pracovníků, zabírá 55 % ploch a tvoří až 87 % času, který stráví materiál v podniku. Tyto činnosti tvoří někdy 15 až 70 % z celkových nákladů na výrobek a značně ovlivňují také výslednou kvalitu, protože 3 až 5 % materiálu se znehodnocuje nesprávnou dopravou, manipulací a skladováním.“ Řešením má být vedle přesunu výroby na dodavatele také definování a měření logistických procesů, digitalizace podniku, zavádění flexibilních a necentrálních výrobních konceptů a logistický outsourcing.

Nároky na oblast logistiky porostou také postupující individualizací výrobků se 100% plněním požadavků zákazníka a zkracováním termínů dodávek. Výroba na objednávku již dnes v Evropě představuje přibližně 50 % celkového objemu. Omezená schopnost předpovědění výrobního programu si vyžádá pružné výrobní procesy, logistickou kooperaci s ostatními dodavateli a poskytovateli služeb a vyrovnávání kapacit v kooperujících sítích. „Logistické náklady, ale hlavně logistické procesy budou zásadně rozhodovat o konkurenční schopnosti,“ předpověděl Košturiak, podle kterého právě zvyšující se modularizace produktů působí na změnu orientace z výrobních na montážní závody. „Základem této koncepce bude silná logistická struktura a dodavatelské parky,“ zdůraznil. Určujícím trendem je tzv. hromadná výroba na zakázku, která při zachování nízkých nákladů umožní silné přizpůsobení produktu požadavkům zákazníka. Posluchači byli seznámeni s předpoklady pro výrobu tzv. „5 Day Car“, kdy zákazník konfiguruje svůj vůz na internetu, u lokálního dealera si vybere interiér a vyzkouší automobil na testovacím zařízení a pátý den od objednávky odjede s novým vozem. Na výrobu modulů a součástek i jejich dodávku na finální montáž jsou v této koncepci vyhrazeny pouhé tři dny a čtvrtý den probíhá vlastní montáž.

Další příspěvky konference se věnovaly mimo jiné prezentaci logistických materiálových toků u zahraničních výrobních závodů Škoda Auto, projektu „štíhlá výroba“ v závodě Bosch České Budějovice, odhalování rezerv v logistických nákladech v automobilovém průmyslu a novým informačním technologiím v logistice. Tradiční setkání pořádané společností AIMTEC letos rozšířilo programovou skladbu také o vystoupení zahraničních lektorů na téma vyhodnocování úrovně logistických procesů MMOG/Logistics Evalutions, které začíná být vyžadováno výrobci automobilů i velkými dodavatelskými koncerny. Součástí akce byla výstavní prezentace softwarových a technologických dodavatelů.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy