„Byznys“ ve zdravotnictví

28.06.2005 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Minulý týden se uskutečnil další díl konference zabývající se možnými způsoby řešení reformy zdravotnictví, která se jeví jako nevyhnutelná. Účastníci se tentokrát zabývali otázkou, zda do oblasti zdravotnictví patří slovo byznys.

Současná podoba zdravotnictví se jeví jako neefektivní a dlouhodobě neudržitelná, čehož si všimla nejedna politická strana a novou koncepci tohoto problémového oboru zahrnula do svých předvolebních programů. Pro nalezení vhodného řešení problémových otázek týkajících se klíčových společenských a ekonomických oblastí současnosti vznikl společný projekt Institutu ekonomických studií FSV UK a Bizon&Rose Public Relations s názvem Euro Forum.

Co je Euro Forum?
Jde o několikadílný seriál konferencí, který odstartoval v roce 2003 tématem reformy veřejných financí a na ně pak navázala důchodová reforma. Rok 2005 je právě ve znamení reformy zdravotnictví. V průběhu celého roku probíhá cyklus s názvem „Zdravotnictví: šest klíčů k reformě“, jehož účastníky jsou reprezentanti všech zainteresovaných skupin, jmenovitě lékaři, pacienti, nemocnice, profesní svazy, zástupci zdravotních pojišťoven a jiné zainteresované osoby, ať už ze strany expertů či široké veřejnosti.

Cíle a filozofie projektu
Úspěšná reforma veřejných financí, jako nutná podmínka úspěšné integrace do EU, je nemyslitelná bez realizace reformy zdravotnictví. Cílem setkání předních odborníků i široké veřejnosti je poskytnout předlohu pro zevrubnou celonárodní diskusi o možnostech a směrech komplexní reformy českého zdravotnictví. Zároveň jde o vytvoření určitého tlaku na politickou reprezentaci s cílem nabídnout ucelené a odpolitizované principy pro řešení současné kritické situace zřejmě nejproblematičtějšího z resortů.

Patří byznys do zdravotnictví?
První díl seriálu (konal se 28. dubna) byl zaměřen na otázku udržitelnosti současného systému, kdy se účastníci konference vyjadřovali k problému financování zdravotnictví. Následoval díl s názvem „Reforma zdravotnictví: pacient, nebo občan“, se zaměřením na postavení občana v tomto systému (o jeho průběhu se více informací dozvíte zde). Zatím poslední třetí část se konala ve čtvrtek 23. června pod názvem „Patří do zdravotnictví slovo byznys?“.

Přítomnost a budoucnost v očích řečníků
Současný stav zdravotnictví je neutěšující. Na tom se shodli reprezentanti všech zájmových skupin. Hlavním nedostatkem je všudypřítomný nedostatek financí, se kterým se setkává převážná většina nemocničních zařízení. Stát působící ve funkci správce a zřizovatele veřejných zdravotnických zařízení není v záviděníhodné situaci. Podíváme-li se však na hospodaření v systému zdravotnictví, jako kvalitní manažer se zrovna nejeví. Ačkoliv „zdravotní daň“ je u nás povinná a odvádí ji každý pracující (nebo alespoň drtivá většina), jediní kdo profitují jsou výrobci léků popř. distributoři. Nemocnice jako poskytovatelé zpravidla vykazují záporná čísla.

Návrhy na řešení
A jaké řešení navrhují jednotliví účastníci konference? Efektivnější fungování systému je podmíněno splněním určitých předpokladů jako je změna legislativy, kvalitní zřizovatelé, profesionální management, motivovaní zaměstnanci a samozřejmě nesmíme opomenout spokojené pacienty.

Dosáhnout všech uvedených prvků nebude jednoduché, ale krokem ke zlepšení může být deetatizace (odstátnění) a profilace nemocnic. Stát by si měl uvědomit, že mít dokonale vybavená oddělení ve všech zdravotnických zařízeních je nejen značně finančně vyčerpávající. Některá střediska se i přes kvalitní vybavení potýkají s nedostatkem případů odpovídajících jejich vybavenosti, což pro odbornost a získávání zkušeností personálu není zrovna pozitivní. Přechodem do soukromých rukou by se také zvýšila zainteresovanost nejen majitelů nemocničních zařízení, ale i zaměstnanců, kteří by byli odměňováni na základě výsledků hospodaření (tak jak je to běžné v jiných komerčních institucích). Noví majitelé resp. akcionáři by měli mít zájem na vytvoření dobře fungující jednotky s kvalitním zázemím a managementem.

Pro splnění akcionářských představ by v portfoliu manažerských úkolů neměly chybět takové záměry jako např. tvorba vize, tvorba ucelené strategie, podnikatelský a finanční plán a bezpochyby zpětná vazba, tj. kontrola plnění. Kvalitní management a motivovaní zaměstnanci jsou dobrým předpokladem pro zvýšení spokojenosti pacientů.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ