Hamburger ve službách ekonomů

01.08.2005 | , Finance.cz
FinTriky


Existují různé způsoby jak srovnávat cenové hladiny v jednotlivých státech. Významné místo zaujímá i Big Mac index, který poměřuje ceny hamburgerů v různých zemích světa.

Téma týdne: Globální vlivy na vaše finance

Celý tento týden budeme psát o různých vlivech na finance. Hurikán na Floridě, ptačí chřipka v Azii nebo oslabení ekonomiky v USA dokážou pěkně zamávat i s financemi u nás doma. Základním důvodem je především lepší propojenost jednotlivých území.

Rozvoj dopravy přispěl k zlepšení zahraničního obchodu. Už dávno jsme si zvykli nakupovat světoznámé značky z různých koutů světa. Když se procházíme po nákupních třídách po celé Evropě, tak mnohdy ani nepoznáme výrazný rozdíl. Beneton, Levi’s, Nike... jsou jenom některé obchody, které potkáme v Praze, Paříži stejně jako v Madridě.

Existenci stejných výrobků v různých částech světa využívají i ekonomové. Časopis The Economist už od roku 1986 každoročně publikuje tzv. Big Mac index a porovnává kupní sílu v jednotlivých zemích. Vychází z teorie parity kupní síly (PPP – purchasing-power-parity) podle které by kurzy měly v dlouhodobém horizontu konvergovat. Laicky řečeno to znamená, že cena srovnatelného zboží by měla být stejná ve všech zemích.

Při výběru vhodného produktu se jako nejlepší jevil právě výrobek nadnárodní společnosti McDonald‘s. Hamburger Big Mac je totiž identický výrobek prodávaný za stejných podmínek v provozovnách McDonald’s v různých zemích. Podle místních cen daného výrobku tak můžeme jednoduše porovnat cenové hladiny v jednotlivých státech a zjistit, která měna je nad či podhodnocena.

Princip si můžeme ukázat na reálném příkladě z výsledků letošního šetření.:

  • Na devizových trzích je jedno euro prodávané za 1,22 dolarů. Průměrná cena Big Mac-u v eurozóně vychází na 2,92 EUR a v USA 3,06 USD. Poměrem těchto dvou cen dojdeme ke kurzu 1,05, z čehož vyplývá, že je euro nadhodnocené o 17 %.

Přestože tento index nemůže plně reflektovat situaci v dané zemi, je určitě zajímavým ukazatelem cenových hladin. V ceně hamburgeru se totiž neodráží pouze cena potravinářských surovin, ale i ceny pronájmů, energie, mezd, daní apod.

Tabulka: Big Mac index – výběr ze států (z 9.6.2005)

stát cena v dolarech pod (-) či nadhodnocení (+) měny(%)
USA

3,06

-
Austrálie 2,50 - 18
Velká Británie 3,44 + 12
Kanada 2,63 - 14
Čína 1,27 - 59
Česká republika 2,30 - 25
Eurozóna 3,58 + 17
Maďarsko 2,60 - 15
Japonsko 2,34 - 23
Rusko 1,48 - 52
Švýcarsko 5,05 + 65
Turecko 2,92 - 5

Zdroj: http://www.economist.com/markets/bigmac/

Další finanční tipy a triky naleznete na www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky