Do boje proti šikaně!

30.08.2005 | , VysokéŠkoly.cz
Studentské centrum


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nadace Eurotel a občanské sdružení AISIS představily 30. srpna projekt Minimalizace šikany, který usiluje o snížení šikany a to především na základních školách.

Nadace Eurotel a občanské sdružení AISIS dnes představily projekt Minimalizace šikany, který usiluje o snížení šikany a to především na základních školách.

Do tříletého projektu se zapojí devět základních škol z různých částí republiky, jejichž pedagogové budou vyškoleni týmem lektorů na víkendových seminářích. Pedagogové se zde seznámí s problematikou šikany, metodikou jejího řešení a budou si moci předávat zkušenosti s tímto celospolečenským problémem. Do programu jsou zapojeni i odborníci, jmenujme například psycholožku Věru Kramerovou či etopeda a psychoterapeuta Michala Koláře, který se řešením šikanování zabývá již pětadvacet let. Po vyhodnocení prvního ročníku počítá projekt se spoluprácí i s dalšími školami, kterým bude pomáhat se zaváděním speciálního programu proti šikaně.

Šikana se na českých školách objevuje v alarmující míře. Podle posledních výzkumů se s ní v nějaké její formě setká až 40% dětí. Nejčastější formou je posmívání, pomluvy a nadávky. Fyzickou šikanu pak podle výzkumů zažívá každý desátý šikanovaný. Častěji (68%) šikanují chlapci, ani procento šikanujících dívek (20%) ale není zanedbatelné. Přes dvacet procent dětí je navíc šikanováno každý den, 25% pak každý týden. "Šikana je ve svých počátečních stádiích přítomna na všech školách. Její včasné usměrnění závisí především na vhodných reakcích pedagogů a celkové atmosféře ve škole." vysvětluje Petr Sokol, hlavní koordinátor projektu. "Škola, která se šikanu snaží řešit a preventivně jí předcházet, tak vysílá pozitivní signál rodičům a žákům." dodává Sokol.

Důležitá je především komunikace a atmosféra ve škole. Ve čtvrtině případů šikanovanému pomohla třídní učitelka nebo kamarád, je tedy třeba prohlubovat důvěru mezi dětmi a pedagogy. "Klíčovou roli hrají samozřejmě také rodiče, kteří by měli pozorovat chování dítěte, mít jeho důvěru a v případě potřeby by měli na problém upozornit školu." dodává Jitka Volková, manažerka Nadace Eurotel, která projekt MIŠ iniciovala a financuje.




Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.

Autor článku

Lucia Soldátová