HN: O Aero Vodochody mají zájem také čtyři finanční společnosti

06.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 5. října (ČTK) - Státní podíl ve zbrojovce Aero Vodochody by chtěly získat také čtyři finanční společnosti. Zájem o Aero Hospodářským novinám potvrdila česká skupina PPF spolu se slovenskou J&T, Penta Investmensts i Unimex Group. Dosud se potencionální noví majitelé rekrutovali z řad zahraničních výrobců letadel, uvádějí HN. O podnik se zajímala společnost British Aerospace a izraelská firma Elbit.

Vláda odstartovala prodej Aera letos v červenci. O novém majiteli podniku by mělo rozhodnout dvoukolové veřejné výběrové řízení. Nový vlastník má být znám na jaře příštího roku. Ministerstvo průmyslu a obchodu již dříve uvedlo, že eviduje pět až deset zájemců.

"Zájem o koupi máme jako konsorcium společně s J&T. Přesný záměr a rozpočet zatím zveřejňovat nebudeme," řekla HN mluvčí PPF Dita Fuchsová. Zájem společnosti Penta potvrdil deníku její šéf Marek Dospiva.

Jiří Šimáně z Unimex Group uvedl, že možnost privatizace zvažují. "Ale protože nemáme dostatek informací, žádné rozhodnutí jsme zatím nepřijali," řekl. Dodal, že by koupě firmy měla smysl, pokud by se společnosti investice do několika málo let navrátila.

Tuzemští zájemci se o výrobu letadel nezajímají, zaměřují se však na provozování letišť nebo aerolinek. Například Unimex vlastní největší charterovu firmu v zemi - společnost Travel Service. Skupina J&T a Penta se účastní privatizace bratislavského letiště. Penta navíc prostřednictvím realitních kanceláří už koupila část pozemků, na nichž by měla stát nová přistávací dráha pražského letiště v Ruzyni, uvádějí HN.

Konsorcium PPF a J&T by podle listu mělo pravděpodobně zájem vybudovat ve Vodochodech nízkonákladové letiště. Vedení Penty tvrdí, že pro ně výstavba nového letiště prioritou není, dodávají HN.

V Aeru Vodochody stát vlastní téměř sto procent akcií prostřednictvím společnosti Letka a České konsolidační agentury. Aero Vodochody zaměstnává zhruba 1600 lidí. Do konce minulého roku firmu ovládal americký Boeing, loni na podzim však po dohodě se státem z podniku odešel. Za Aero zaplatil stát symbolické dvě koruny a převzal zároveň dluhy podniku přes devět miliard korun.

Loni Aero vydělalo 295 milionů korun, celkový objem ztrát z minulých období však ke konci minulého roku činil 8,1 miliardy korun. Firma se nyní zaměřuje především na generální opravy letadel L-39 a L-59, s dalšími firmami pak spolupracuje na dodávkách součástí letounů či vrtulníků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK