Mobilní operátoři sledují, jak jejich klienti splácejí úvěry

11.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 11. října (ČTK) - Mobilní operátoři začali smluvní klienty posuzovat podle toho, jak splácejí peníze nejen za jejich faktury, ale i za úvěrové produkty. Firmy Eurotel, T-Mobile a Oskar Vodafone vstoupily do sdružení SOLUS, které v databázi spravuje informace o neplatících klientech některých bank a splátkových a leasingových společností. Na tiskové konferenci o tom informovala předsedkyně rady sdružení Alena Ludrovská.

Klienti mobilních operátorů, kteří budou v prodlení se třemi fakturami, či po dobu 90 dní, se dostanou do databáze, a ztíží se jim tak přístup k půjčkám. "Do registru budou zařazeny informace pouze o klientech, kteří neplatí své závazky opakovaně po dlouhou dobu. Ojedinělé opomenutí úhrady faktury či drobné zpoždění platby nebude znamenat zařazení klienta do databáze," uvedl Aleš Janků z Asociace provozovatelů mobilních sítí.

Zařazení do databáze se může týkat smluvních zákazníků, kterých je podle Janků zhruba 3,4 milionu. Klienti mobilních operátorů k tomu ale musejí dát souhlas. Pokud jej neudělí, nemohou od operátorů očekávat některé výhody, které však Janků nespecifikoval. "Zkušenosti o platební morálce v minulosti se nebudou uplatňovat," dodal.

Cílem registru je podle tajemníka sdružení Jana Stopky prevence předlužování klientů. "Odpovědné úvěrování má nejenom minimalizovat ztráty poskytovatelů služeb, ale také chránit klienty před neuváženým předlužováním a ty řádně platící před tím, aby nemuseli doplácet na klienty neplnící své smluvní závazky," podotkl.

Registr SOLUS zaznamenal do konce června přes 560.000 dotazů na neplatiče a více než osm procent jich mělo záznam o problému při splácení úvěrů. Počet dotazů se proti stejnému období loni zvýšil o 95 procent. Registr fyzických osob obsahoval téměř 239.000 záznamů o 208.000 klientech s problémem při splácení.

Sdružení SOLUS zodpovědělo loni přes 839.000 dotazů, a bylo tak nejvýznamnějším registrem v ČR. On-line verze databáze SOLUS funguje od loňského února. Od té doby se počet dotazů podle Stopky zvyšuje, největší zájem byl v předvánočním období.

Vedle databáze SOLUS funguje ještě bankovní úvěrový registr, který provozuje společnost Czech Credit Bureau (CCB). Ten loni vyřídil přes 800.000 dotazů. Na přelomu roku se má propojit s registrem informací o klientech leasingových firem a společností nabízejících splátkový prodej. Ta spustila databázi negativních i pozitivních informací o klientech nebankovních společností koncem června.

Členská společnost SOLUS se na základě dotazu do databáze dozví pouze informaci o existenci dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Ta je v databázi uchována tři roky.

Členy sdružení SOLUS, které vzniklo v létě 1999, jsou nyní Beneficial Finance, CCB Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, Cetelem ČR, Český triangl, Cofidis, eBanka, Eurotel, Essox, Home Credit Finance, HVB Bank, Oskar Mobil, Profireal, Raiffeisenbank, T-Mobile a VB Leasing.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK