Jde o životy cestujících: Komise vybízí členské státy, aby zajistily lepší reakci na tísňová volání na číslo 112

11.10.2005 | , Zastoupení EK v ČR
Tiskové zprávy


Evropská komise dnes vyzvala členské státy, aby zlepšily odezvu na tísňová volání na číslo 112. Na jednotné evropské číslo pro tísňové volání je nyní možné se dovolat jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu ve všech státech evropské pětadvacítky, ...

Na jednotné evropské číslo pro tísňové volání je nyní možné se dovolat jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu ve všech státech evropské pětadvacítky, ve skutečnosti ale volání na číslo 112 nefunguje tak, jak by mělo. Některé země neuvolnily dostatečné zdroje k tomu, aby bylo možné zajistit odezvu v požadovaném počtu jazyků, v jiných není zajištěna odpovídající technologie k určení místa volajících z mobilního telefonu a v mnoha zemích lidé ani nevědí, že tato služba existuje. Ve členských státech jsou k vyřešení logistických a jazykových nesnází nutné dodatečné investice a též je nutné o tomto čísle lépe informovat občany.
 
Komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová uvedla: „Vzhledem k prudce narůstajícímu počtu služebních cest do zahraničí a vzhledem k tomu, že do zahraničí pravidelně vyjíždí vysoký počet rodin, aby tam strávily dovolenou, není toto celoevropské číslo tísňového volání v žádném případě jakýsi nadbytečný luxus, ale naprostá nutnost. Jaké číslo vytočí britský turista, když potřebuje sanitku na dovolené v Řecku? Jaké číslo vytočí turista z mobilního telefonu, když bude mít nehodu ve Švédsku nebo když chce v Praze hlásit požár v hotelu? Musíme se rozloučit s tím, že číslo tísňového volání 112 vypadá jako jedno z nejlépe střežených tajemství Evropy. A je nutné, aby vlády uvolnily nezbytné prostředky a aby se používání tohoto čísla stalo službou, na kterou se lze spolehnout. V souvislosti s touto službou si nemůžeme dovolit neúspěch. Pokud nebudeme jednat hned, mohlo by dojít k prodloužení času odezvy v tísni, a tím k ohrožení lidských životů.

Původním úmyslem při zavádění čísla 112 bylo, aby si občané cestující do zahraničí mohli zapamatovat pouze jedno číslo, bez ohledu na to, kam jedou. Zavádění takového čísla si vyžádalo značné úsilí ve všech zemích, protože k tomu byla zapotřebí koordinace činností různých orgánů veřejné moci na vnitrostátní nebo místní úrovni. Některé členské státy již mají s odezvou na tísňová volání rozsáhlé zkušenosti, a proto se Komise domnívá, že je užitečné provést napříč EU výměnu osvědčených postupů.

Komisařka V. Redingová v červenci zaslala dopisy ministrům zodpovědným za zavádění jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech 25 členských státech EU a ptala se jich na pokrok, kterého daný stát při uplatňování a propagaci této služby dosáhl. Komise také pozvala představitele všech 25 členských států EU na dnešní konferenci v Bruselu, kde budou mít možnost podělit se o „nejlepší praxi“ při vyřizování tísňových volání na číslo 112. Dnešní konference je na úrovni Evropské unie první svého druhu a sejdou se na ní představitelé správních orgánů zodpovědných za elektronickou komunikaci a civilní ochranu ze všech členských států.
 
Pozvání obdržela též sdružení spotřebitelů a byl jim udělen status pozorovatele. Konference se zaměří na to, co se členským státům již podařilo, a zda by na vnitrostátní úrovni mohlo dojít k určitým zlepšením. Při té příležitosti se přihlédne ke zkušenostem dalších členských států. Mezi uvedená zlepšení patří zkvalitňování jazykové vybavenosti operačních středisek přijímajících tísňová volání, zřizování integrovaných středisek fungujících jako uzlový bod pro veškeré služby a zajištění toho, aby údaje o místě, kde se volající nachází, byly bez obtíží k dispozici.

V návaznosti na výsledky dnešní konference Komise navrhne vytvoření skupiny odborníků sdružující delegáty z příslušných státních orgánů, která by se zaměřila na praktické způsoby jak odstraňovat dosud zjištěné nedostatky. Komise je přesvědčena, že konference a práce skupiny odborníků napomůže ke zkvalitnění služeb tísňového volání poskytovaných všem občanům EU, obzvláště těm, kteří jsou na cestách.

Navíc mnoho operačních středisek přijímajících tísňová volání potřebuje zvýšit úroveň technického vybavení, aby zvládala „automatická“ tísňová volání (tzv. eCall), která budou zanedlouho moci vysílat automobily v případě havárie, a to i pokud je řidič v bezvědomí. Systémy eCall mohou záchranným službám sdělit přesnou polohu vozidla, avšak pouze za podmínky, že tato střediska dokáží údaje přijmout a zpracovat (viz tisková zpráva IP/05/1137). Pokud by technologií eCall byly vybaveny všechny automobily v Evropě, bylo by možné snížit v mimoměstských oblastech čas odezvy v tísni až o 50 % a v městských oblastech až o 40 %. Zachránilo by se tak až 2 500 lidských životů ročně.

Ačkoli veřejné povědomí o existenci čísla 112 narůstá, Komise má za to, že propagace čísla by se mohla ještě zlepšit. Ve chvíli, kdy bude Komise s celkovou kvalitou této služby spokojená, zahájí komunikační kampaň na zvýšení celkového veřejného povědomí o přínosech, které číslo 112 nabízí.

Záměr vyvinout spolehlivý a účinný záchranný systém pomocí čísla 112 a využívání technologie eCall představují součást strategie EU nazvané Evropská informační společnost 2010 (i2010), jejímž cílem je posílit růst a vytváření pracovních míst v oblasti digitální ekonomiky. Komisařka V. Redingová již naznačila, že hodlá plně využít pravomoci Komise, aby se současné právní předpisy týkající se elektronické komunikace – včetně pravidel EU ohledně jednotného evropského čísla tísňového volání – účinně uplatňovaly ve všech 25 členských státech.

Souvislosti
V článku 26 směrnice o univerzální službě (2002/22/ES) se uvádí, že členské státy musejí zajistit, aby volání z pevné linky a mobilních telefonů na číslo 112 bylo bezplatné. Ve směrnici se dále uvádí, že je nutné, aby vyřízení volání bylo přiměřené. Je též zapotřebí zajistit, aby zásahová střediska mohla zpracovávat údaje o tom, kde se volající nachází. Členské státy mají rovněž jednotné evropské číslo tísňového volání 112 odpovídajícím způsobem propagovat.
Komise a zástupci evropského automobilového průmyslu se v únoru 2005 dohodli na akčním plánu, jehož cílem je zajistit, aby počínaje rokem 2009 byly systémem eCall vybaveny všechny nové vozy.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy