HN: Penta se chce podílet na výstavbě dráhy na letišti v Ruzyni

12.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 12. října (ČTK) - Finanční skupina Penta vstoupila do zamýšleného rozšíření pražského ruzyňského letiště. Má zájem i o jeho privatizaci. Její investiční ředitel Zdeněk Kubát dnešním Hospodářským novinám potvrdil, že firma vlastní prostřednictvím jiných společností zhruba čtvrtinu pozemků nutných pro výstavbu nové dráhy. Ta je přitom pro rozvoj letiště klíčová.

Penta a jí kontrolované firmy skoupily několik set tisíc metrů čtverečních pozemků, na kterých se má dráha stavět. Deník má k dispozici kopii dopisu, v němž Penta navrhla státní firmě Letiště Praha, aby dráhu postavily společně. Stejný dopis poslala i premiéru Jiřímu Paroubkovi a ministru dopravy Milanu Šimonovskému.

Penta navrhuje mimo jiné vytvořit společný podnik na principu joint venture, do kterého obě strany vloží pozemky jako nepeněžitý vklad. V poměru hodnoty parcel by pak obě strany financovaly výstavbu letiště. Plánované náklady na projekt dráhy se nyní pohybují mezi pěti a sedmi miliardami korun.

Společnost Letiště Praha, dřívější Česká správa letišť, dopis obdržela a vyjádři se k němu chce dnes. "Žádný písemný návrh od společnosti Penta jsem zatím nedostal. Případné spojení ale podporovat nebudu," reagoval ministr Šimonovský.

Pokud by Penta s návrhem společné firmy neuspěla, mohl by jí stát pozemky vyvlastnit. "Pokud se tak stane a my budeme poškozeni, budeme se domáhat náhrady," uvedl Kubát. Penta Investments má také zájem o privatizaci celého letiště. "Nechceme ale čekat, až stát vypíše privatizační tendr. Chceme pro náš úspěch udělat něco již teď. I v našem zájmu je, aby se letiště rozvíjelo," řekl Kubát HN.

Nová ranvej, která bude paralelní s nynější hlavní dráhou, se má začít stavět v roce 2007 a sloužit by mohla začít o dva roky později. Bez ní by Praha mohla jen obtížně konkurovat velkým letištím v okolních státech, uvedly HN.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK