Podíl internetových obchodů na obratu firem roste, lídrem Irsko

16.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 16. října (ČTK) - Podíl obchodů uzavřených s pomocí či využitím internetu mezi podniky ve většině evropských zemí roste. Nejvíce možností celosvětové sítě využívají firmy v Irsku, kde podíl obratu internetových obchodů na celkovém obratu firem v roce 2004 dosáhl 12,8 procenta. To je téměř sedmkrát víc než v České republice a šestnáctkrát než na Slovensku, vyplývá ze statistik dostupných na webových stránkách Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Česká republika patří s 1,9 procenta k vyššímu průměru. Lepší byly už jen Dánsko (4,4), Norsko (2,7), Německo (2,7) či Británie (2,3). Slovensko naopak mezi 18 vybranými státy zaujímá předposlední pozici (0,8 procenta). Horší výsledky než tamní podniky v této statistice vykazují jen podniky ze Španělska, kde loni internetové obchody tvořily pouze 0,4 procenta celkového obratu firem.

Myslím si, že internetové obchody mají velkou budoucnost a jejich role bude narůstat i s tím, jak se bude zvyšovat využívání internetu, zvlášť vysokorychlostního v domácnostech, řekl ČTK analytik ČSOB Petr Dufek. V tomto směru ČR ještě zaostává, ale postupně svoji ztrátu dohání a ještě dohánět bude, dodal.

V ČR sehrál významnou roli fakt, že Český Telecom měl dlouhou dobu monopol na poskytování telekomunikačních služeb, a proto jej nic nenutilo nabízet levné připojení k internetu, uvedl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. "Proto jsme přibližně dva roky za Evropou," dodal.

Podle Dufka je otázka dalšího rozšiřování internetových obchodů i otázkou spotřebitelských zvyklostí, které se mění. Internetové obchody mají dvě obrovské výhody - jsou otevřené 24 hodin denně a zákazník je navštíví, aniž by se musel zvednout doma ze židle, uvedl.

"Myslím, že internetové obchody znamenají velkou příležitost pro firmy, které tak mohou přímo oslovit stále větší počet zákazníků. Internetový obchod tak může mít mnohem větší 'spádovou oblast' než jeden kamenný obchod," dodal Dufek.

Do statistiky byly zahrnuty podniky z průmyslu, velkoobchodu a maloobchodu; částečně i hotely a restaurace, komunikační a realitní společnosti a dopravní firmy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK