České dráhy dva roky dotovaly relační slevu Praha – Brno

14.11.2005 | , České dráhy
Tiskové zprávy


České dráhy se tímto ohrazují proti dnešní tiskové zprávě vydané Stranou zelených, která vytýká ČD zrušení tzv. relační slevy na trase mezi Prahou a Brnem.

Tisková zpráva Strany zelených ukazuje elementární neznalost současné situace na konkurenčním dopravním trhu, postavení jednotlivých subjektů v rámci trhu železniční dopravy a v neposlední řadě ukazuje na úplné nepochopení pozice Českých drah coby STANDARDNÍ OBCHODNÍ AKCIOVÉ SPOLEČNOSTI. Strana zelených poskytuje zavádějící informace, které vůbec neodpovídají charakteru fungování Českých drah na konkurenčním dopravním trhu.

Současná relační sleva mezi Prahou a Brnem byla vždy nabízena jako zvláštní marketingová nabídka – nikoli jako standardní tarif. Po dobu 2,5 let byla tato dočasná nabídka dotována z jiných podnikatelských činností Českých drah. Tato nabídka nebyla dotována z žádných veřejných rozpočtu, tzn. že ji nepodporoval ani stát ani kraje, které jsou provozem D1 zatížené! Jejím zrušením nedochází ke zdražení – pouze končí jedna ze zákaznických marketingových slev a pro jízdné na trase Praha – Brno bude stejně jako doposud platit standardní tarif ČD – včetně možnosti aplikace ostatních existujících slevových modelů.

České dráhy nezvyšují ceny žádných standardních tarifů. Bez změn zůstává obyčejné, zákaznické, zpáteční či skupinové jízdné a další nabídky.

Navíc i přesto, že České dráhy přistoupí od 11. prosince ke zrušení tzv. relační slevy nabízené mezi Prahou a Brnem, budou cestujícím na této trase stále poskytovat cenově atraktivní nabídky, které platí v celé síti ČD. Dosavadní jízdné pro nejvyužívanější vlaky kategorie EuroCity a InterCity po aplikaci relační slevy mezi Prahou a Brnem činilo 160 Kč, nejbližší slevová nabídka pro stejnou trasu bude od 11. prosince je jen o 19 Kč dražší (Kilometrická banka 2000).
 
Dosavadní relační sleva byla v platnosti bez významných úprav po dobu 2,5 let od 1. 6. 2003, a to nehledě na růst cen vstupních nákladů a energií, který si ostatní dopravci do svého jízdného promítli. Jejím zrušením nedochází ke zdražení tarifu, naopak mezi Prahou a Brnem bude aplikován zcela standardní tarif Českých drah – stejný jako na jakékoli jiné trase odpovídající stejné kilometrické vzdálenosti.

České dráhy, stejně jako ostatní soukromí dopravci, působí jako standardní obchodní akciová společnost (nikoli jako dotovaná státní organizace) v konkurenčním prostředí a ceny za své služby odvíjejí od nákladů na jejich provozování. Veškeré slevy a nabídky, které umožňují poskytování služeb mimo rámec vynaložených nákladů tak musí být samozřejmě někým uhrazeny.

Strana zelených přitom opomněla uvést, že České dráhy jako jedna z mála dopravních společností v důsledku letošních ropných šoků a růstu cen benzínu a nafty nezdražila své hlavní tarify právě proto, že je jejím cílem přepravovat železnicí co nejvíce cestujících. Současnými výroky Strany Zelených jsme rozhořčeni i s ohledem na obecně známou skutečnost, na kterou naše společnost dlouhodobě poukazuje, že ztráta z provozu osobních vlaků není v České republice ze strany objednavatelů – státu a krajů – hrazena v plné výši. Následkem toho naše společnost každoročně dotuje ztrátové osobní vlaky několika miliardami korun ze zisků nákladní dopravy, které chybí na rozvoj služeb, nákup nové techniky a posílení konkurenceschopnosti Českých drah vůči kamionové a individuální automobilové dopravě.   

Některá další fakta o provozu na trase Praha – Brno:
• České dráhy jsou podle Obchodního zákoníku soukromá obchodní společnost; na jakoukoli marketingovou akviziční nabídku si musejí vydělat. Tyto nabídky nejsou nikým dotovány (to platí samozřejmě i o relační slevě Praha – Brno).
• Trasa železniční trati Praha – Brno je o 25 % delší, než je trasa dálnice.
• Na trase Praha – Brno bude od 11. prosince platit standardní tarif Českých drah platný na všech tratích v celé ČR v současné době, cestující na trase Praha – Brno zaplatí stejně jako cestující mezi Prahou a Olomoucí či mezi Pardubicemi a Ostravou.
• Zavedení relační slevy přivedla k cestování na železnici v roce 2003 asi 5 % nových cestujících na této relaci (řádově šlo o desítky osob), v dalších letech již k růstu počtu cestujících na této relaci nedošlo.
• Relační sleva nebyla dotována z veřejných rozpočtů, ztrátu kryly České dráhy ze své podnikatelské činnosti v jiných oborech, to bylo možné jen dočasně (trvalo to cca 2,5 roku).
• České dráhy – jako ze zákona soukromá obchodní společnost – nemohou nést odpovědnost za stav ostatních druhů dopravy ani za státní dopravní politiku – jejich provoz se odvíjí od nákladů, které je zapotřebí na jeho zajištění vynaložit.
• Případná podpora určitému druhu dopravy jako ekologickému řešení bude ze strany ČD uvítána – nicméně je úkolem státu, nikoli obchodní společnosti, která působí na konkurenčním trhu.
• Při cestě autobusem platí cestující za 1 km 0,50 – 0,76 Kč, při cestě vlakem byla cena relační jízdenky pro vlaky EC/IC 0,63 Kč za 1 km a u nejlevnější nabídky ČD od 11.  prosince bude tato cena 0,70 Kč/1 km (to je na 1 km stále méně, než u řady autobusových spojů dle Strany zelených).

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy