Zásilky od 50 do 100 gramů v současnosti tvoří necelá dvě procenta ze zhruba 700 milionů ročně doručovaných psaní. Firma přitom odhaduje, že kvůli uvolnění trhu by přišla maximálně o polovinu z nich, což by znamenalo ztrátu několika desítek milionů korun.
Stejně jako ve většině zemí EU má pošta pro část trhu monopol proto, aby uhradila náklady spojené s poskytováním základních služeb na celém území státu. Plně otevřený trh má nyní pouze Finsko a Švédsko. Rozsah tzv. poštovní výhrady státy každoročně omezují. EU počítá s tím, že do roku 2009 vznikne plně liberalizovaný poštovní trh. Postupná liberalizace se přitom týká pouze trhu s aktuálními písemnostmi.
Balíkový trh a trh expresních služeb je již plně konkurenční. Konkurence se zatím zaměřuje na lukrativní expresní služby a přepravu zboží, u kterých neexistuje žádné omezení. Podíl konkurentů se v jednotlivých neregulovaných oblastech pohybuje od 20 do 40 procent. Poště konkurují především společnosti DHL, TNT, UPS, PPL, DPD, Mediaservis a Messenger.
Firmě loni poklesl čistý zisk o třetinu na 444,6 milionu korun. Tržby naopak stouply o pět procent na 15,89 miliardy Kč.
Státní podnik Česká pošta provozuje 3400 poboček a zaměstnává přibližně 39.000 lidí.