Průzkum: Pokud se podnikatelům korupce vyplatí, nevadí jim

06.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 6. prosince (ČTK) - Čeští podnikatelé považují korupci jednoznačně za zavrženíhodnou většinou jen v případě, že firmu poškozuje. Jinak se často drží hesla: Co je dobré pro firmu, je tolerováno či akceptováno. Korupce je podle nich v českém podnikatelském prostředí častá zejména u veřejných zakázek. Polovina manažerů se dokonce domnívá, že prostředí v ČR ztěžuje možnost podnikat eticky. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK Praha pro neziskovou organizaci Transparency International ČR (TIC), která se věnuje omezování korupce.

Názor, že prostředí v ČR ztěžuje podnikání, které je v souladu s etickými normami, zastává 49,6 procenta respondentů. O opaku je přesvědčeno 38,6 procenta dotázaných a 4,3 procenta si myslí, že prostředí nemá na etiku podnikání žádný vliv.

V průzkumu odpovídalo zhruba 250 zástupců vedení českých firem s obratem nad 100 milionů korun ročně a asi 40 manažerů britských firem působících na českém trhu.

"Korupční chování je vnímáno přes filtr vlastního profitu: Zkorumpovaného zaměstnance, který poškozuje vlastní firmu, čeká výpověď. Ten, kdo pomocí korupce získá pro firmu výhodu, se pravděpodobně dočká tichého souhlasu," uvedla ve zprávě TIC Adriana Krnáčová. Čtyři pětiny respondentů z českých firem jsou také přesvědčeny o tom, že neetické jednání v byznysu představuje konkurenční výhodu.

Vedle dvojího vnímání korupce má české podnikatelské prostředí ještě další nešvar. Reputace firmy, která při odhalení korupčního jednání většinou velmi trpí, není podle poloviny českých manažerů výrazně provázána s prosperitou společnosti.

V tom se britští šéfové od svých českých kolegů liší. Ztrátu reputace v důsledku prokázání korupce umístili na žebříčku hrozeb pro úspěšné podnikání na druhé místo, na prvním uvedli válku v zemi. Čeští manažeři se více než špatné reputace bojí války, drastického snížení poptávky a hospodářské destabilizace země.

Ve srovnání s devadesátými léty hodnotí současné podnikatelské prostředí manažeři příznivěji, ale stále je podle nich co zlepšovat. Neetické postupy spatřují zejména v neprůhlednosti procesů při zadávání veřejných zakázek.

O veřejné zakázce bývá podle manažerů nejčastěji rozhodnuto ještě před vyhlášením výběrového řízení. Když už je zpracovatel zakázky vybrán, je teprve vyhlášeno výběrové řízení, které je firmě takzvaně ušito na míru. Změna, která může přispět ke zkvalitnění podnikatelského prostředí, musí být systémová a vedená shora, uvedli manažeři. Pozitivní příklady by měly přicházet z nejvyšších úrovní státu a firem.

Stanovení etických kodexů uvnitř firem připisují význam spíše britští podnikatelé. Etické předpisy nebo jiná opatření existují ve čtyřech pětinách britských firem, u českých společností je to ve třech pětinách.

Za předpoklad pro úspěch podnikání firmy jednoznačně nejčastěji označily kvalitu produktů. Následuje síť osobních kontaktů a známostí. Více než polovina manažerů označila za prospěšné také úzké kontakty na úředníky a třetina dotázaných přímo přiznává, že předpokladem úspěchu je i porušování etických pravidel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK