Mytia se kvůli vyřazení z tendru na mýtné obrátí i na EK

09.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 9. prosince (ČTK) - Sdružení Mytia, které podalo nejnižší nabídku v tendru na mýtné a ministerstvo dopravy ho z formálních důvodů vyřadilo, se po vyčerpání všech právních možností v Česku obrátí na Evropskou komisi. Řekl to generální ředitel společnosti Damovo ze sdružení Mytia Sepp Leimgruber.

Firma již podala námitky k ministerstvu dopravy, které je však zamítlo. Obrátila se také na antimonopolní úřad a žádá po něm předběžné opatření, které by ministerstvu zamezilo uzavřít smlouvu s vítěznou firmou Kapsch. Ta podala v soutěži až třetí nejnižší nabídku. MD však ostatní tři uchazeče ze soutěže pro formální nedostatky vyřadilo. Stanovisko antimonopolního úřadu si k průběhu soutěže po ostré kritice ze strany vyřazených firem vyžádal také premiér Jiří Paroubek.

Podle Leimgrubera se Mytia zřejmě obrátí na nejvyšší antimonopolní orgán EU v případě, že český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodne v její neprospěch. Sdružení je totiž přesvědčeno, že ministerstvo dopravy postupovalo vůči němu diskriminačně. MD je však přesvědčeno, že výběrové řízení bylo transparentní a že postupovalo podle zákona o veřejných zakázkách.

Podle Leimgrubera vyřadila nabídku Mytie a ostatních dvou neúspěšných uchazečů až meziresortní komise na konci celé soutěže pro formální nedostatky přesto, že všechny čtyři nabídky předtím prošly při zběžném posuzování formálních náležitostí.

MD nabídce Mytie vytýkalo, že firma nedoložila počty zaměstnanců. Zadávací dokumentace pro výběrové řízení prý ale takový požadavek neobsahuje. Požadavek na zajištění více než stovky odborníků na silniční dopravu a telekomunikace podle něho přímo v Česku nesplňuje ani vítězná nabídka Kapsche.

Podle Leimgrubera je otázkou, zda komise posuzovala samotnou nabídku. Zatímco ministerstvo oficiálně informovalo, že komise nabídky vyřadila kvůli formálním nedostatkům a dále se jimi nezabývala, v oznámení o vyřazení ministerstvo Mytii vytýká řadu technických detailů nabízeného řešení. Výhrady mělo podle něho MD i k nabízenému kontrolnímu systému, který však v Evropě dodávají pouze dvě firmy na totožném principu. Stejný nebo podobný systém kontroly, který MD kritizovalo u Mytie, tak nejspíš nabídl také vítězný Kapsch.

Nabídka Mytie vychází ze švýcarského systému. Jde o mikrovlnné řešení, které je podle Leimgrubera snadněji než rakouský model Kapsche schopen přejít v budoucnu na satelit, a to se zachováním funkčnosti 80 procent investice do mikrovlnného systému. Mytia nabídla zpoplatnit všech 2100 km dálnic i silnic 1. třídy současně hned od roku 2007, podobně jako Kapsch. MD přitom požadovalo od roku 2007 jen 970 km dálnic a od roku 2008 dalších 1100 km silnic 1. třídy.

Do české soutěže se přihlásili čtyři uchazeči. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun, Autostrade za 17,5 miliardy a Kapsch za 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla hrát při výběru vítěze 60procentní roli. MD tři nabídky vyloučilo z formálních důvodů. Zvítězil tak Kapsch.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK