Mýtné by se v Česku mělo od kamionů začít vybírat od roku 2007. Soutěž na dodávku a provozování mýtného systému vyhrála společnost Kapsch poté, co komise ministerstva dopravy další tři nabídky vyřadila. Kapsch přitom zvítězil s druhou nejdražší nabídkou.
Průběh tendru se stal terčem kritiky vyřazených firem i opoziční ODS. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina v ČT uvedl, že obdržel čtyři podněty k prošetření výběrového řízení a v nejbližší době rozhodne, zda zahájí správní řízení. V takovém případě by se mohl posunout termín pro podpis smlouvy s vítězným konsorciem z konce letošního roku o několik týdnů.
Kapsch nabídl, že systém vybuduje a bude deset let provozovat za 22 miliard korun. Z této částky je podle Šimonovského čtyři miliardy daň z přidané hodnoty a tři miliardy investice do technologií. Zbylých 15 miliard jsou provozní náklady na doset let.
Podle stínového ministra průmyslu a obchodu za ODS Martina Římana, který byl protivníkem Šimonovského v diskusi, by se systém mohl během pěti až osmi let využít v případě bezproblémového provozu i k výběru mýtného pro osobní vozy. Šimonovský uvedl, že s tím vláda zatím nepočítá.
České republice ještě chybí zákon, který má vytvořit právní podmínky pro vybírání mýtného na českých dálnicích. Tento týden prošel v Poslanecké sněmovně druhým čtením. Předlohu by poslanci mohli schvalovat již příští týden.