Diskontní prodejny posilují pozici na tuzemském trhu

15.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 15. prosince (ČTK) - Diskontní prodejny posilují pozici na tuzemském trhu, hypermarkety naopak stagnují a supermarkety postavení ztrácejí. Podle průzkumu firem Incoma Research a GfK Praha uvádí diskonty jako hlavní nákupní místo již 24 procent domácností, což je o dva procentní body více než loni. Preference hypermarketů se stabilizovaly na 36 procentech a obliba supermarketů kvůli nástupu diskontů klesla na 15 z 20 procent, což je o sedm procentních bodů méně než u malých samoobsluh a pultových prodejen.

"Hlavní zbraní diskontů je nízká cenová hladina, blízkost prodejny, akční nabídka zboží, snadný přístup autem a dostatečná kapacita parkoviště," řekla Alena Maršáková ze společnosti Incoma Research. Dodala, že domácnosti jako své hlavní místo nákupu nejčastěji uvádějí Kaufland, Penny Market, Plus Diskont, Jednotu a Tesco. "Následují Albert, Hypernova a Lidl. Svou pozici na tuzemském trhu si upevnil nejen Kaufland, ale také Tesco a z diskontů Penny Market a Lidl," uvedla.

Z pohledu šíře nabízeného sortimentu, čerstvosti a kvality zboží a celkové atmosféry a prostředí prodejny letos u domácností nejvíce bodoval obchodní řetězec Globus, který vystřídal Carrefour. Vedoucí pozici z hlediska cenové úrovně si udržuje Kaufland.

"Zhoršením hodnocení čerstvosti a kvality zboží se projevily negativní ohlasy zákazníků na aféry některých řetězců s dodržováním hygienických předpisů. Nejvýznamnější změnou oproti loňsku je celkově horší hodnocení diskontéra Lidl téměř ve všech aspektech," podotkla Maršáková.

Pro diskontní prodejny nevyzněl dobře ani listopadový průzkum Agrární komory. V těchto obchodech totiž byla zjištěna více než polovina z několika stovek nedostatků, na které průzkum poukázal. Třetina ze všech prohřešků podle komory připadla na diskontní řetězec Lidl.

Diskontní prodejny měly loni na obratu 50 největších maloobchodních firem podíl 15 procent, hypermarkety 43 procent a supermarkety 18 procent. Pětice největších diskontních řetězců měla loni v ČR 426 prodejen, jejichž obrat činil 37,6 miliardy korun. Pět hypermarketových řetězců vykázalo ve 143 prodejnách obrat 92,9 miliardy korun a pětice největších supermarketových řetězců mělo 442 prodejen a obrat 39,8 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK