Ruzyňské letiště napřesrok přes vysoké investice sníží poplatky

18.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 18. prosince (ČTK) - Letiště Praha v příštím roce od začátku platnosti letního letového řádu sníží navzdory vysokým investicím přistávací poplatky o sedm procent na 186 korun za tunu. Nejběžnější typ letounu, který v Praze přistává, Boeing 737-400, tak příští rok letišti za přistání zaplatí 13.206 korun, tedy o 994 korun méně než letos. V rozhovoru pro ČTK to řekla generální ředitelka pražského letiště Hana Černochová.

Letecké společnosti to podle ní uvítaly. "Uvedení velké investice do provozu, jakou bezesporu Terminál Sever 2 je, vyvolává vždy opačný postup, tedy zvýšení poplatků," poznamenala. Ruzyně navíc na zimu zavedla mimořádnou pětadvacetiprocentní slevu, která by měla dopravcům pomoci udržet linky mimo sezonu, kdy je zájem o přepravu nižší.

Tlak na další snižování poplatků ze strany dopravců letiště nepociťuje, a to mimo jiné proto, že cena za přistání v Praze patří v Evropě k těm nižším. Dopravci mají spíše výhrady k cenám za přiblížení, které platí státnímu podniku Řízení letového provozu. Ty naopak patří v Evropě k nejvyšším. ČSA se kvůli nim obrátily na antimonopolní úřad.

Podle Černochové se ceny podařilo snížit díky velkému růstu cestujících, ale také díky tlaku na vnitřní náklady. Letiště se podle ní začalo zabývat také jinými výnosy než jen z leteckých činností. Ve světě je běžné, že výnosy z různých komerčních aktivit, především z pronájmů komerčních prostor v terminálech, představují více než polovinu celkových příjmů. Praha toho ale zatím nedosahuje. Podle Černochové zatím výnosy z komerčních aktivit tvoří zhruba třetinu provozních výnosů letiště Praha.

Dodala, že letošní rok ale byl přelomový a příští rok, kdy se s otevřením nového terminálu skokově zvýší pronajímaná komerční plocha, by měl podíl výnosů z neleteckých činností výrazně růst. Na druhou stranu ale vyšší příjmy vykompenzují vyšší provozní náklady. Kvůli provozu nového terminálu již letiště přijalo 600 nových pracovníků. Koncem roku tak bude zaměstnávat o 30 procent lidí víc než loni. "Také odpisy z budovy, jejíž hodnota se blíží deseti miliardám korun, nejsou malé," poznamenala Černochová.

Přes vysoké investice a snížení poplatků se firmě letos podaří splnit plánované hospodářské výsledky. Letiště by tak mělo vykázat provozní výnosy 4,6 miliardy korun, což by byl meziroční růst o 7,6 procenta. Výrazný vliv na výši zisku bude mít dodatečné zdanění zhruba 300 milionů korun, které společnost provedla. Bývalé vedení letiště totiž začátkem desetiletí chybně účtovalo některé investice jako opravy.

Terminál Sever 2, na kterém se již nyní provádějí jen dokončovací práce, byl jednou z vůbec největších staveb v zemi. Odhadovaná cena projektu stanovená mezinárodními poradenskými firmami pro EIB činila 12 miliard korun. Letiště ale docílilo v soutěžích cenu pod deseti miliardami, a to i přesto, že se projekt zejména z kapacitních důvodů rozšiřoval. Letiště tedy nebude čerpat ani plnou výši devítimiliardového úvěru. Podle Černochové to umožní společnosti šetřit prostředky a snadněji zajistit financování dalších plánovaných investic, zejména třetí vzletové a přistávací dráhy, která by měla stát pět miliard až sedm miliard korun, stavět by se mělo začít v roce 2007.

K projektu dráhy se nyní koná posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), které by mělo skončit do poloviny příštího roku. Pak by mělo následovat územní řízení. Stavební povolení by mělo být k dispozici koncem roku 2006. "To už je moment, kdy by měly být vyřešeny všechny problémy s pozemky," řekla Černochová.

Letiště zatím stále nevlastní část pozemků, na kterých by měla dráha stát. Některé skoupily společnosti z investiční skupiny Penta, která se chce podílet na výstavbě dráhy a jejím provozu. Letiště si to ale podle Černochové jako státní podnik nemůže dovolit. Všechny pozemky chce proto vykoupit. Stát je ale může také vyvlastnit. Stavba dráhy je totiž v územním plánu vedena jako veřejně prospěšná stavba. "Podnik dává přednost dohodě s vlastníky a výkupu pozemků před jejich vyvlastněním," řekla.

Nový terminál i budoucí dráha zvýší kapacitu letiště. Ta současná dosahuje teoreticky 6,5 milionu lidí ročně. Již letos ale letiště odbaví téměř 11 milionů cestujících, což bude růst kolem 12 až 13 procent. Nadprůměrný růst ve srovnání s Evropou čeká letiště i příští rok. "Po třech letech dvouciferného růstu ale nikdo nemůže předpokládat, že takové tempo je udržitelné donekonečna," poznamenala Černochová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK