Zlatá neděle předčila stříbrnou, hitem MP3 přehrávače

18.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 18. prosince (ČTK) - V Česku o víkendu vrcholila předvánoční nákupní horečka a obchody po celé zemi zaplavily davy lidí. Podle obchodníků takzvaná zlatá neděle předčila předchozí stříbrnou, nárůst prodeje byl mezi oběma víkendy až třicetiprocentní. Lidé nakupovali hlavně potraviny, alkohol, hračky a elektroniku, mezi častý vánoční dárek budou letos patřit MP3 přehrávače. Zásobování obchodů v některých částech republiky ale o víkendu zkomplikovalo husté sněžení.

Zhruba třicetiprocentní nárůst prodeje ve srovnání s předchozím víkendem hlásí například Ahold Czech Republic, který má v Česku síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Ve srovnání s běžným víkendem byly prodeje dvojnásobné. Samozřejmě se prodávaly dárky pod stromeček, ale lidé tento víkend již při nákupech kladli velký důraz také na potraviny a alkohol, který jsme pomalu ani nestačili doplňovat do regálů," řekla mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Černá, podle které šly dobře na odbyt různé pochutiny či vánoční kolekce.

Podobný nárůst prodeje hlásí za uplynulý víkend také společnost Tesco Stores ČR. "Lidé nakupovali úplně všechno - hračky, elektroniku i domácí potřeby. Dobře se prodávaly také čokolády, kolekce, exotické ovoce a velmi hodně lidí nakupovalo alkohol," uvedla mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková.

Lidé kromě hraček a spotřební elektroniky, jako jsou domácí kina, DVD přehrávače s pevným diskem, mobilní telefony či televizory, více kupovali také kosmetické balíčky. "Velice dobře se o víkendu prodávaly i samostatné parfémy, což nás překvapilo," podotkla Černá.

Velký nárůst zákazníků hlásí za uplynulý víkend rovněž specializované obchody s elektronikou. Podle ředitele sítě prodejen Electroworld Jiřího Řízka lidé v posledních dnech nakupují hlavně drobnější domácí elektrospotřebiče, dobře na odbyt ale před vánočními svátky šly také LCD či plazmové televizory, které patří mezi hity letošních Vánoc.

"Největším letošním trhákem jsou MP3 přehrávače, které se prodávají doslova jako housky na krámě," uvedl Řízek. Také podle Matouškové budou MP3 přehrávače letos díky výraznému poklesu cen patřit mezi časté vánoční dárky. "Oproti minulému roku jejich prodej obrovsky vzrostl," uvedla.

Hodně lidí nakupovalo o uplynulém víkendu i v noci, aby se vyhnulo největším náporům zákazníků. "Naše hypermarkety, které mají otevřeno non-stop, byly plné zákazníků například i ve tři hodiny ráno. Lidé tímto způsobem nakupovali hlavně elektroniku," uvedla Matoušková.

Mnoha obchodníkům ale o víkendu dělalo vrásky na čele husté sněžení, které v některých částech republiky komplikovalo dopravu na silnicích, a tím i zásobování prodejen. "V sobotu jsme kvůli tomu měli v zásobování dost napjaté situace, ale vše se nám nakonec podařilo zvládnout," podotkla Černá.

Obchody budou praskat ve švech i v následujících dnech, kdy lidé budou kupovat hlavně potraviny na vánoční stůl. "Poslední dny před Vánocemi půjdou na odbyt především čerstvé potraviny, jako je maso, pečivo či ovoce a zelenina," uvedla Černá. Další nápor čeká obchodníky hned po vánočních svátcích, kdy začne období sezonních výprodejů.

Útraty Čechů za vánoční dárky v posledních letech stagnují a jejich průměrná výše se podle průzkumu společnosti Factum Invenio pohybuje kolem 4600 korun. Lidé na druhou stranu letos více investují do nákupu jídla a nápojů určených pro vánoční stůl. Tyto výdaje domácností letos vzrostou na 3695 korun z loňského průměru 3085 korun.

Podle hlavní ekonomky společnosti Next Finance Markéty Šichtařové Češi letos v předvánočním období utratí v obchodech zhruba 233 miliard korun, což bude o čtyři procenta meziročně více. Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK