Obchodníci začali přizpůsobovat nabídku kupní síle obyvatel

19.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 19. prosince (ČTK) - Obchodní řetězce začaly přizpůsobovat nabídku zboží ve svých prodejnách kupní síle obyvatelstva, která se velmi různí podle regionů. Například společnost Ahold Czech Republic v několika pražských prodejnách Albert rozšířila nabídku luxusních potravinářských výrobků a stejnou úpravu sortimentu zboží plánuje i v Brně, kde lidé rovněž pobírají nadprůměrné mzdy. Obchodníkům díky této nadstandardní nabídce rostou tržby.

"Kupní síla je v různých oblastech ČR výrazně rozdílná. Například v severních Čechách lidé většinou počítají každou korunu, ale třeba v Praze, kde jsou soustředěny nejvýznamnější firmy a instituce a kam přijíždí hodně zahraničních turistů, utrácejí lidé rádi i za luxusnější položky," řekla mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.

Ahold proto v Praze zavedl prodej luxusního zboží v sedmi supermarketech Albert. "Pro tyto provozovny je charakteristické, že v žádaném luxusnějším sortimentu mají proti klasickým Albertům značně rozšířenou nabídku. Prodej tohoto zboží samozřejmě vylepšuje obraty prodejen," uvedla Černá.

Také společnost Tesco Stores ČR rozšířila nabídku luxusního zboží například v obchodním domě na Národní třídě v Praze. "Chodí tam nakupovat hodně cizinců, čemuž jsme přizpůsobili sortiment potravin. Zahraniční zákazníci u nás najdou výrobky, na které jsou zvyklí ve své zemi. V Praze je zkrátka jiná cílová skupina zákazníků než například na Ostravsku," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Lidé podle Černé nejvíce nakupují nejen luxusnější čokolády, zahraniční alkohol, víno či kávu, ale také exotické ovoce a hotové pokrmy a polotovary. "Mezi nakupujícími v centru Prahy jsou nejvíce zastoupení turisté, ale do supermarketů chodí samozřejmě také úředníci z okolních kanceláří, kteří si nakupují rychlé obědy nebo něco k večeři," podotkla Černá.

Ahold plánuje rozšíření nabídky luxusního zboží také v několika brněnských supermarketech Albert. "Rozhodnutí o rozšíření nabízeného sortimentu necháváme na manažerech prodejen, kteří nejlépe vědí, o jaké zboží mají naši zákazníci zájem," podotkla Černá.

V ČR jsou velké regionální rozdíly v kupní síle obyvatel. Zatímco v Praze je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha kupní síla obyvatel o 33 procent vyšší, než činí její celorepublikový průměr, tak například v některých moravských regionech je tento ukazatel proti průměru až o několik desítek procent nižší. Kupní síla obyvatel ČR navíc výrazně pokulhává za průměrem původních 15 členských zemí Evropské unie.

Výsledkům průzkumu kupní síly obyvatel ČR odpovídají velké regionální rozdíly v hustotě rozmístění velkých nákupních center, které developeři zatím umisťují především do bohatších regionů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK