EU schválila nákup českých obchodů Carrefouru britským Teskem

22.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


BRUSEL/PRAHA 22. prosince (ČTK) - Evropská komise schválila britské společnosti Tesco koupi českých prodejen francouzského Carrefouru. Na národní antimonopolní orgán však převedla šetření slovenské části této transakce, protože pojala obavy z narušení konkurenčního prostředí.

Podle dohody z letošního září získá Tesco 11 českých hypermarketů Carrefour a čtyři slovenské prodejny tohoto řetězce. Tesco naopak Carrefouru přenechá svých šest obchodů a dvě obchodní centra na Tchaj-wanu a doplatí mu 57,5 milionu eur (zhruba 1,7 miliardy korun).

"Proces převodu obchodů bude zahájen až poté, jakmile padne konečné rozhodnutí Evropské komise k transakci ve všech třech zemích. Zatím proto žádný časový harmonogram v tomto směru nemáme," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

"Komise schválila tuto transakci s ohledem na Českou republiku," uvádí se ve sdělení EK. Podle komise zde transakce konkurenci nenaruší, protože Tesco se nyní se 38 prodejnami stane teprve čtvrtým největším řetězcem.

Ohledně slovenské části dohody však komise upozornila na možnost negativního ovlivnění konkurence v městech Bratislava, Košice a Žilina. "Tyto aspekty transakce budou prověřeny podle národních zákonů slovenskými orgány hospodářské soutěže," uvedl výkonný orgán EU. Vyjádření antimonopolního úřadu Slovenska se nepodařilo získat.

Obě firmy si vyměňují aktiva v zemích, kde mají nízké podíly na trhu, aby získaly lepší pozice na perspektivnějších trzích. Carrefour v rámci této výměny zcela opustí český i slovenský trh, kde se třetímu největšímu maloobchodnímu prodejci na světě nepodařilo získat dostatečné podíly.

České pobočce Tesco loni na českém trhu patřila pátá příčka s tržbami kolem 21 miliard korun. Společnost Carrefour zde měla tržby zhruba 11 miliard korun a byla na osmém místě. Za pět let působení na českém a slovenském trhu zde však nikdy nevytvořila zisk.

Naopak Tesco za poslední finanční rok zvýšilo zisk v České republice o 20 procent. Britská firma dává najevo, že si chce ve střední Evropě vybudovat silnou základnu ještě předtím, než do této oblasti vtrhne americký gigant Wal-Mart.

Carrefour je již druhým obchodním řetězcem, který se rozhodl opustit český trh. Na podzim společnost Julius Meinl prodala 56 svých prodejen obchodnímu řetězci Ahold Czech Republic a o podobném kroku uvažuje i německá společnost Edeka, která v ČR provozuje síť 38 supermarketů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK