Prodej hudby na internetu byl letos rekordní

28.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


LONDÝN 28. prosince (ČTK) - Prodej hudby na internetu byl letos rekordní. Ještě před Vánocemi se prodej hudebních nahrávek od začátku roku zvýšil na 23 milionů a proti 4,7 milionu z roku 2004 se zvýšil pětkrát. Uvedla to obchodní asociace britských nahrávacích společností BPI a napsal to list Financial Times.

Návštěvy uživatelů na webových stránkách prodávajících písně se navíc 25. prosince zvýšily proti předchozímu dni o 50 procent, protože si statisíce lidí začaly stahovat písně do iPodů, které se objevily pod stromečkem. Proti loňským Vánocům vzrostlo stahování hudby z webu o 15 procent. Vyplývá to z údajů internetové zpravodajské služby Hitwise.

Počet písní koupených na internetu za jeden týden dosáhl 650.000 a ještě letos by mohl překonat hranici jednoho milionu. V údajích se promítla rostoucí obliba přehrávačů hudby ve formátu MP3, například iPodu od Apple.

Tyto přehrávače se o letošních Vánocích zařadily mezi nejoblíbenější dárky. Mnoho maloobchodů, například Dixons, John Lewis či Amazon, uvedly, že přehrávače MP3 byly před svátky nejprodávanějším zbožím mezi elektronikou. Někteří analytici předpokládají, že Apple dodal do konce roku na trh 37 milionů iPodů a odbyt tohoto přehrávače za klíčové poslední čtvrtletí roku odhadují na deset milionů.

Internetová prodejna hudby iTunes Music Store od Apple na elektronickém trhu s hudbou posílila svou dominantní pozici. Proti svému nejbližšímu rivalovi Connect od Sony zaznamenala iTunes na svých stránkách dvojnásobný počet návštěv. Loni o Vánocích přitom měla iTunes jen desetiprocentní náskok před tehdejší dvojkou, Napsterem.

Connect, který Sony zprovoznila před 20 měsíci, letos i tak vykázal fenomenální nárůst. Ještě loni o Vánocích se Connect téměř nedostal do statistik, byl na 15. místě. Ředitelka Hitwise UK Heather Hopkinsová naznačila, že se v popularitě služby Connect mohl projevit úspěch mobilního telefonu Sony Ericsson Walkman se zabudovaným MP3 přehrávačem, který s Connectem úzce spolupracuje.

Poptávka po telefonu s Walkmanem je enormní a Sony Ericsson díky tomu zvýšil prodej mobilů ve třetím čtvrtletí meziročně o 29 procent. Hudební průmysl odhaduje, že letos bude internetový prodej písní spolu s tržbami za vyzvánění do mobilů tvořit zhruba šest procent obratu celého odvětví, napsal list.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK