Obchodní řetězce letos dál expandují, míří do menších měst

04.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 4. ledna (ČTK) - V České republice i v letošním roce vyrostou desítky nových hypermarketů, supermarketů či diskontních prodejen. Obchodní řetězce svoji pozornost letos více zaměří na menší města, kde konkurenční boj obchodníků ještě není tak tvrdý. Na konci roku 2004 obchodní řetězce v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů, jejichž počet se loni také zvýšil o několik desítek, přesné údaje však zatím ČTK nemá k dispozici.

Společnost Tesco Stores ČR chce letos pokračovat v expanzi zhruba stejným tempem jako loni, kdy otevřela v ČR deset nových obchodů. Nyní Tesco v ČR provozuje šest obchodních domů, 28 hypermarketů a jeden supermarket. Podle dohody z loňského září má Tesco navíc získat 11 českých hypermarketů Carrefour a čtyři slovenské prodejny tohoto řetězce. Transakci nyní posuzuje Evropská komise.

"Letos chceme v započatém růstu pokračovat a otevřít deset až 15 nových obchodů. Budeme je otevírat nejen ve velkých městech, ale rovněž chceme přinést kvalitu zákaznických služeb, širokou nabídku zboží a příjemné ceny i obyvatelům menších měst," řekla ČTK mluvčí Teska Jana Matoušková. Dodala, že letos budou mezi prvními otevřeny hypermarkety Tesco v Českých Budějovicích a v Praze na Novodvorské.

Pozadu nechce zůstat ani společnost Ahold Czech Republic, která má v ČR síť 241 supermarketů Albert a 53 hypermarketů Hypernova. Své letošní plány ale zatím vedení Aholdu drží pod pokličkou. "V ČR je obrovská konkurence v maloobchodě. Některá města jsou již z pohledu počtu prodejních míst saturována. Nicméně jistý prostor pro expanzi zde ještě zbývá," řekla ČTK mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Černá.

Dodala, že Ahold proto již druhým rokem razí strategii, která dává přednost stavbě supermarketů a hypermarketů s menší prodejní plochou ve městech s méně obyvateli. "U této strategie i nadále zůstaneme a budeme podle ní expandovat," podotkla Černá. Také Tesco loni v Mikulově zprovoznilo první malý supermarket s prodejní plochou 1000 metrů čtverečních. "Mikulovské Tesco představuje další směr ve strategii společnosti Tesco a je nejmenším obchodem Tesco ve střední Evropě," uvedla Matoušková.

Pokračovat v expanzi by letos měly i dravé diskontní řetězce, mezi které patří Lidl či Plus. Společnost Plus - Discount plánuje v příštích třech až pěti letech počet tuzemských prodejen zdvojnásobit. Na konci loňského roku měla v ČR 121 diskontních prodejen. Investice do rozšiřování sítě a jejího logistického zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun. "V současnosti jednáme o dalších 30 lokalitách, ve kterých bychom rádi během našeho obchodního roku 2006 otevřeli prodejny Plus," řekl ČTK mluvčí Plus - Discount David Kolář.

Lidl, který na český trh vstoupil v roce 2003, své letošní plány nezveřejnil. V roce 2004 společnost Lidl zdvojnásobila počet svých tuzemských prodejen zhruba na stovku a na konci loňského roku provozovala v ČR 129 obchodů. "V expanzi budeme pokračovat i letos," uvedlo bez dalších podrobností vedení společnosti Lidl ČR.

Nové prodejny letos otevře i obchodní řetězec Delvita, který v poslední době rovněž začal sázet na menší formáty obchodů. Loni Delvita otevřela tři prodejny Delvita Proxi, jejichž průměrná prodejní plocha je kolem 400 metrů čtverečních, a naopak přestala provozovat čtyři ztrátové obchody. Již v lednu zprovozní Delvita dvě nové prodejny Delvita Proxi. "Delvita drží strategii expanze v rámci přirozeného růstu. Ročně otevíráme maximálně pět prodejen," uvedl mluvčí Delvity Petr Uchytil.

Stavbu nových prodejen plánují také specializované obchodní řetězce. Například společnost Mountfield, která se orientuje na prodej zahradní techniky a bazénů, letos plánuje rozšířit síť 52 prodejen o dva až tři nové obchody. "Prostor k expanzi určitě je. Do budoucna uvažujeme o otevírání dalších prodejních center v oblastech, které považujeme za perspektivní a dosud námi nepokryté," řekl ČTK mluvčí Mountfieldu Václav Brom.

Naopak velkoobchodní řetězec Makro Cash & Carry, který má v ČR 12 prodejen a předloni mu mezi tuzemskými obchodníky patřilo první místo, letos výstavbu nových velkoobchodů nemá v plánu. Podle mluvčí Markéty Světlíkové je ale na tuzemském trhu ještě určitý prostor i pro expanzi velkoobchodníků. "Ale v jiném, menším formátu, a s ještě vyšší specializací," upozornila.

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků ze společnosti Incoma Research po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Loni již ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK