HN: Octavie dovedly Škodu Auto k šestimiliardovému zisku

16.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 16. ledna (ČTK) - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto podle Hospodářských novin za loňský rok ohlásí rekordní výsledky. "Loni jsme prodali 492 tisíc automobilů a tržby zvýšili o pětinu na 188 miliard korun. A ještě více rostl náš zisk," uvedl v rozhovoru pro HN předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig. Přesnou výši nesdělil, ale podle informací deníku se Škoda Auto na výroční konferenci koncem února pochlubí ziskem přes šest miliard korun.

Hlavní příčina růstu má podle Wittiga jméno Škoda Octavia. "Octavia druhé generace je modernější, má lepší design, a nevěděli jsme, zda zákazníci za ni budou ochotni zaplatit víc. Byli. A současně bylo dobrým rozhodnutím nabídnout Octavii Tour, tedy původní model. I její prodej překonal naše očekávání. To byly ty dva hlavní faktory, které nás příjemně překvapily," řekl HN šéf Škody Auto.

Zatímco do loňska byla nejprodávanější škodovkou s výrazným náskokem fabia, loni ji octavia téměř dohnala. Prodalo se celkem 233 tisíc octavií a jen o dva tisíce více fabií. Předloni byl rozdíl téměř 70.000. Letos hodlá automobilka vyrobit více než půl milionu aut.

Tři dosavadní modely, tedy Fabia, Octavia a Superb, od března rozšíří nový vůz Roomster. Ve světové premiéře se představí na ženevském autosalonu. Letos chce Škoda Auto v závodě Kvasiny vyrobit patnáct tisíc vozů Roomster. Jejich ceny mají začínat na 350.000 korun a do prodeje se dostanou v červnu, a to nejprve v Česku.

Během letoška bude Škoda spolu s mateřským Volkswagenem pokračovat v přípravě hromadné výroby octavií v Číně a v Rusku. V roce 2007 by ze všech továren Škody mělo vyjet více než 600 tisíc aut. O rok později více než 700 tisíc.

Česko je tak na cestě mezi automobilové velmoci. Pokud jihokorejský Hyundai postaví závod na Moravě, bude se tu v roce 2010 vyrábět 1,2 milionu osobních aut ročně, píšou HN.

Investice Hyundai však může být podle Wittiga určitým rizikem. Škoda Auto, TPCA a jejich dodavatelé dnes představují dvacet procent veškerého tuzemského průmyslu a už to je podle Wittiga víc než v jiných evropských státech. "Automobilový sektor je cyklický, pravidelně přicházejí vrcholy a útlumy. Každých osm až deset let jde autoprůmysl dolů a pak během tří až pěti let zase nahoru. Pokud ekonomika jednou pětinou závisí na takových cyklech, může ji to brzdit," konstatoval Wittig.

Hyundai prý ale může způsobit problémy i Škodovce a TPCA. "Česko má limitované zdroje pracovníků i dodavatelů autodílů. Pokud přijde další automobilka, požadující díly na 300 tisíc vozů ročně, budou dodavatelé potřebovat další lidi, a ti nejsou. Navíc mohou snížit kvalitu, protože budou nuceni vyrábět rychleji, aby vyhověli všem. A mohou tlačit na růst mezd," citují HN Wittiga.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK