Euro: Českým tendrem na mýtné se zabývá EK

16.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 16. února (ČTK) - Evropská komise zahájila vyšetřování výběrového řízení českého ministerstva dopravy na dodávku a provoz elektronického mýtného systému. Podnět k šetření podala italská Autostrade, která je jednou z vyřazených společností. Napsal to server Euro OnLine s odvoláním na dva zdroje.

Podle Eura Autostrade ve svém tvrzení o neregulérnosti tendru argumentuje veřejnou podporou, kterou údajně český stát poskytl vítězné rakouské firmě Kapsch. Autostrade Evropské komisi sdělila, že podala stejnou nabídku jako Kapsch, ale o 4,5 miliardy korun levnější.

Do výběrového řízení na výstavbu a provoz elektronického mýtného se přihlásili čtyři zájemci - Autostrade, A-way, Kapsch a Mytia. Výběrová komise však Autostrade, A-way a Mytii vyřadila pro různé nedostatky v nabídkách již v prvním kole, výhodnost jednotlivých nabídek tedy nehodnotila. Autostrade a Mytia podaly podnět k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže poté, co jim ministerstvo dopravy zamítlo námitky proti rozhodnutí komise.

ÚOHS ale 27. ledna rozhodl, že ministerstvo postupovalo správně. Autostrade i Mytia proto minulý týden podaly rozklad proti prvoinstančnímu rozhodnutí úřadu, kterým potvrdil výsledky tendru na dodavatele systému pro elektronický výběr mýtného. O rozkladu obou firem bude rozhodovat předseda úřadu. Má na to 30 dní, do té doby nemůže MD uzavřít s vítěznou firmou smlouvu.

A-way nabídla výstavbu a provoz systému za 34 miliard korun, Autostrade za 17,6 miliardy korun a konsorcium Mytia za 15,1 miliardy korun. Vítězná rakouská firma Kapsch za své služby požaduje od státu 22,1 miliardy korun. Všechny firmy nabízely mikrovlnnou technologii.

Mýtné se má podle původního zadání tendru začít v ČR vybírat od 1. ledna 2007 na 970 km dálnic a rychlostních komunikací. O rok později se má mýtné rozšířit na dalších víc než tisíc km silnic 1. třídy. Mytia i Kapsch nabídly, že jsou schopny systém zprovoznit od ledna 2007 na všech 2100 km dálnic i silnic. Platit by měly kamiony nad 12 tun. Výnos z mýtného by měl činit osm až 14 miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK