Po roce 2010 budou možná vlaky v Česku jezdit až 200 km/h

17.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 17. února (ČTK) - Po roce 2010 budou možná vlaky na některých úsecích české železniční sítě jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Správa železniční dopravní cesty o tom uvažuje v plánech na modernizaci třetího železničního koridoru. Dosud zmodernizované koridory jsou určeny maximálně pro rychlost 160 km/h, řekla mluvčí SŽDC Anna Kodysová.

Mělo by jít o úsek z Prahy do Berouna v případě, že trať povede kontroverzním tunelem, a o trať z Ejpovic do Plzně. Na úsecích pro 200kilometrovou rychlost nebudou žádná úrovňová křížení se silnicemi.

Stavba třetího koridoru začala pracemi na spojovací větvi mezi 1. a 2. koridorem z České Třebové do Přerova v roce 2004. Celý třetí koridor, jehož hlavní část vede z Prahy přes Plzeň na Norimberk, má být dokončen do roku 2016. Na 4. koridoru, který se teprve začal stavět, se o rychlosti nad 160 km/h neuvažuje. Koridor spojí Prahu s Lincem. Hotov má být v roce 2016.

Dvousetkilometrovou rychlostí je ale technicky možné jezdit i na některých současných úsecích. Prokázaly to zkoušky souprav pendolino na trati Vranovce - Břeclav. Vlak tam loni překonal český železniční rekord, když jel v jednom okamžiku rychlostí 237 kilometrů za hodinu.

Podle Kodysové by tedy mělo být možné na maximální rychlost 200 km/h upravit také některé rovné úseky již zrekonstruovaných koridorů, kde se zatím může jezdit maximálně 160 km/h. Na prvním koridoru by bylo možné zvýšení rychlosti například v úseku z Brna do Břeclavi. Zrušit by se ale musel jeden úrovňový přejezd. Také zabezpečovací zařízení by se muselo vyšší rychlosti přizpůsobit. Vyžádalo by si to značné prostředky, jejichž výše by závisela na druhu použitého zabezpečovacího zařízení nebo na rozsahu úprav trakčního vedení.

K tomu, aby se některé úseky mohly pro rychlost 200 km/h používat, by bylo také nutné změnit legislativu. Ta totiž dosud umožňuje maximální rychlost 160 km/h.

V Česku jsou nyní v podstatě hotovy dva železniční koridory. Jejich modernizace stála od roku 1993 přes 65 miliard korun. Na trase prvního koridoru, který vede z Berlína přes Děčín, Prahu, Českou Třebovou a Brno do Břeclavi a dál do Vídně, zbývá dokončit úsek mezi Prahou a Úvaly. hotovy nejsou ještě některé velké uzly, včetně Prahy a Brna. Druhý koridor byl ve své hlavní trase, která vede z Rakouska přes Břeclav, Přerov a Bohumín dál do Polska, dokončen loni v červnu.

Stavba 3. a 4. koridoru teprve začala. V Česku se uvažuje také o tzv. vysokorychlostních tratích pro rychlosti až 300 km/h. Stavět by se ale měly nejdříve ve 20. letech.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK