Euro: Armáda navrhovala, aby se Aero neprivatizovalo celé

19.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 19. února (ČTK) - Ministerstvo obrany neúspěšně navrhovalo, aby se vojenská část Aera Vodochody ještě před privatizací převedla na státní podnik. Vládou schválený způsob privatizace Aera totiž podle odborníků z ministerstva obrany dostatečně nezajišťuje pokračování vojenského programu, který využívá česká armáda. Ve svém pondělním vydání to píše týdeník Euro, podle kterého by státním podnikem měly být Letecké opravny Malešice.

Euro s odkazem na materiály ministerstva obrany uvedlo, že pouhé smluvní zajištění vojenské výroby po privatizaci nestačí. "Obecně lze konstatovat, že i v případě zajištění vojenské výroby po privatizaci smluvní formou by prohlášení konkurzu zřejmě znamenalo zásadní nebezpečí pro zachování vojenské výroby," stojí podle Eura v dokumentu ministerstva obrany.

Podle odborníků z ministerstva by například po prohlášení konkurzu byl osud vojenské výroby v Aeru velmi nejistý. Navíc by hrozilo nebezpečí, že vojenská výroba bude prodána jiné firmě, se kterou ministerstvo nebude mít smlouvy.

Ministerstvo obrany proto podle Eura navrhlo, aby na malešické opravny byly převedeny například budovy laboratoří a konstrukce, prototypová hala, dílny včetně všech strojů a měřicí techniky a část výrobní linky letounů L-39 a L-139. Opravny měly získat také veškerou dokumentaci k vojenským letounům. Pod státní letecké opravny by přešel i veškerý potřebný personál včetně konstruktérů a zkušebních pilotů.

Ministerstvo obrany ale svoje požadavky neprosadilo. "Při jednáních o chystané privatizaci jsme prosazovali stanovisko, že nejjistější řešení garance pokračování vojenského programu by bylo, aby tento program zůstal pod kontrolou státu," řekl Euru mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek. Větší podporu nakonec podle něj získala varianta privatizace firmy jako celku, tedy i s vojenským programem.

Podle Čírtka ale stačí, když se uchazeči o Aero smluvně zavážou, že budou nadále provozovat vojenský program a že budou dodržovat smlouvy, které ministerstvo obrany s firmou Aero Vodochody uzavřelo. V opačném případě by novému majiteli Aera hrozily vysoké pokuty. "Stát má kromě toho v krajním případě možnost získat know-how i technické zařízení firmy, aby mohl vojenský program provozovat sám," uvedl Čírtek.

Euro připomíná, že Aero Vodochody je pro českou armádu strategicky důležité. Vojenští piloti nyní létají na osmi jeho letounech L-39 Albatros a 24 strojích L-159 Alca. Odborníci z Aera armádě poskytují také technickou podporu, servis a náhradní díly. Pro armádní výcvikové účely společnost Aero vyvíjí dvoumístnou verzi L-159.

O Aero se uchází šest firem, které budou soutěžit o stoprocentní podíl a dluhy Aera za více než deset miliard korun. Podle Eura vláda očekává privatizační výnos kolem pěti miliard. Aero zaměstnává zhruba 1600 lidí a vyrábí díly pro některé zahraniční letecké společnosti. Do aktivit podniku patří i dodávky náhradních dílů a opravy dříve vyrobených letounů. Firmě však chybějí zakázky na letouny L-159, kterých v minulosti vyrobila zhruba 70.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK