Nabídka domácích piv se od začátku 90. let více než zdvojnásobila

26.02.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 26. února (ČTK) - Příznivci piva v Česku si mohou vybírat ze stále širší domácí nabídky, která v současnosti čítá 475 různým moků. Oproti počátku 90. let jde o více než dvojnásobek. Vedle převládajících výčepních piv a ležáků si lidé mohou vybrat také mezi více než 80 speciály s vyšší stupňovitostí i zhruba čtyřmi desítkami neobvyklých, hlavně různě ochucených, piv. Vyplývá to z údajů, jež ČTK poskytl Český svaz pivovarů a sladoven.

Velké pivovary se snaží mít co nejširší škálu výrobků od levnějších po speciální, aby oslovily co nejvíce zákazníků. Střední výrobci hledají mezery na trhu, kam by ještě pronikli. Podobně malé pivovary, jejichž výroba je vzhledem k menšímu objemu pružnější, zkouší nové věci a různé speciality. Pro hospodské pivovary je odlišnost prakticky nutností, shrnul důvody rozšiřování sortimentu výkonný ředitel svazu pivovarů Jan Veselý.

Na 322 různých piv vyrábí 49 domácích klasických pivovarů, dalších 153 rozličných moků pochází z produkce 52 takzvaných mikropivovarů. Pokud jde o podíly na výrobě, zhruba 95 procent představují výčepní piva a ležáky, další část tvoří nealkoholická piva a asi 1,5 procenta představují speciály, jejichž produkce mírně roste. Jen minimální díl připadá na neobvyklé nápoje.

Domácí pivovary se těší rostoucímu zájmu o svou produkci v zahraničí, kam loni vyvezly zhruba 3,1 milionu hektolitrů piva, což bylo meziročně o 17 procent více. Export je při mírném poklesu prodeje na domácím trhu tahounem růstu celkové výroby, jež se loni zvýšila přibližně o 1,7 procenta na 19,07 milionu hektolitrů.

Spotřeba piva v Česku se pohybuje kolem 160 litrů na hlavu ročně, nezanedbatelný podíl na ní ale podle odhadů mají cizinci.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK